برای کسانی که به خاطر بازگشت به گناه، از راه حق اندکی دل سرد شده اند.

حجت حاجی کاظم

سال هاست در مشاوره ها با این نکته روبرو هستیم که خیلی از ما بخشش الهی با توبه را می شناسیم اما نسبت به آن تردید داریم.

در این نوشتار، می خواهیم با محور یک روایت، تردیدها را کنار بگذاریم. تردیدهایی که آدمی را در بند می کشند. در انتهای متن،‌ به مطلب مفصل تری که قبلا در این مورد کار شده ارجاع خواهیم داد.

محبت خدا

این روایت زیبا را وقتی دیدم، متأثر شدم. بسیار زیبا و عجیب است. از کتاب گران قدر و غریب اصول کافی. سعی کنید عربی آن را بخوانید. بسیار گیراتر است. البته ترجمه اش را نیز آورده ایم.

خدایا

آن روایت طلایی از این قرار است:

امام باقر علیه السلام:

یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ ذُنُوبُ الْمُؤْمِنِ إِذَا تَابَ مِنْهَا مَغْفُورَهٌ لَهُ فَلْیَعْمَلِ الْمُؤْمِنُ لِمَا یَسْتَأْنِفُ بَعْدَ التَّوْبَهِ وَ الْمَغْفِرَهِ

أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّهَا لَیْسَتْ إِلَّا لِأَهْلِ الْإِیمَانِ قُلْتُ فَإِنْ عَادَ بَعْدَ التَّوْبَهِ وَ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ عَادَ فِی التَّوْبَهِ

فَقَالَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ أَ تَرَى الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَنْدَمُ عَلَى ذَنْبِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ مِنْهُ وَ یَتُوبُ ثُمَّ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ تَوْبَتَهُ

قُلْتُ فَإِنَّهُ فَعَلَ ذَلِکَ مِرَاراً یُذْنِبُ ثُمَّ یَتُوبُ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ

فَقَالَ کُلَّمَا عَادَ الْمُؤْمِنُ بِالاسْتِغْفَارِ وَ التَّوْبَهِ عَادَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِالْمَغْفِرَهِ وَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ یَقْبَلُ التَّوْبَهَ … وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ فَإِیَّاکَ أَنْ تُقَنِّطَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ. (أصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۴ ؛ ص۱۶۶)

محمد بن مسلم گوید: حضرت باقر علیه السّلام فرمود: اى محمد بن مسلم گناهان! مؤمن که از آن توبه کند براى او آمرزیده است، و باید براى آینده پس از توبه و آمرزش، کار (نیک) کند، به خدا سوگند این فضیلت نیست مگر براى أهل ایمان.
عرض کردم: پس اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان باز گناه کند و دوباره توبه کند (باز هم خدا او را می بخشد)؟ فرمود: اى محمد بن مسلم! آیا باور دارى که بنده مؤمن از گناه خود پشیمان شود و از آن آمرزش خواهد و توبه کند و خداوند توبه‏اش را نپذیرد؟ (یعنی هرگز خداوند اینگونه نیست که توبه را نپذیرد.)
عرض کردم: (اگر) چند بار این کار را کرده، گناه کند و دوباره توبه کند و از خداوند آمرزش خواهد (باز هم خدا او را می بخشد)؟ فرمود: هرگاه مؤمن به استغفار و توبه بازگردد، خداوند نیز به آمرزش او بر می گردد (و گناهانش را می بخشد) و به درستى که خداوند آمرزنده و مهربان است؛ توبه را می پذیرد؛ و از کردارهاى بد در می گذرد. پس مبادا تو، مؤمنان را از رحمت خدا دور سازى. (ترجمه روایت از أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، ج‏۴، ص: ۱۶۷ – با اندکی ویرایش)

محبت خدا و بخشش با توبه

آری.

خداوند خیلی مهربان است و ما متاسفانه ناجوانمردانه مهر او را فراموش می کنیم.

توضیح برخی روایات خلاف امید به بازگشت

نکته دیگر اینکه دیگر روایاتی که احیانا «خلاف این مطلب را برسانند»،‌ قابل بررسی و تحلیل اجتهادی هستند که پیشنهاد می کنم جستجو نمایید و چنین روایاتی را برای بحث بیاورید. برای نمونه،‌ به روایتی که این هم در اصول کافی آمده است، ‌اشاره و نظر اجتهادی مرحوم مجلسی را ذیل آن آورده ایم.

اینکه کسی فقط به یک روایت استناد کرده و یا تمایل درونی خود را به نام نظر دین بگوید،‌یک عمل غیر مسئولانه و غیر عالمانه است. اما متاسفانه در جامعه دینی ما رایج است. (مثل بحثی که تحت عنوان آثار عَرَضی گناه مطرح می کنند که به نظر می رسد جای نقد و اشکال دارد.)

أصول الکافی / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏۴ ؛ ص۱۶۴

ابو الصباح کنانى گوید: پرسیدم از حضرت صادق علیه السلام از گفتار خداى عز و جل: « یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اَللّهِ تَوْبَهً نَصُوحاً عَسى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهارُ یَوْمَ لا یُخْزِی اَللّهُ اَلنَّبِیَّ وَ اَلَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعى بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اِغْفِرْ لَنا إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ  ﴿التحریم‏، ۸﴾: اى‏ آنان که ایمان آوردید توبه کنید بسوى خدا توبه نصوح» (سوره تحریم آیه ۸) فرمود: یعنى بنده از گناه توبه کند و دیگر به آن باز نگردد.

محمد بن فضیل گوید: من از تفسیر این آیه از حضرت ابو الحسن (موسى بن جعفر علیهما السّلام) پرسیدم. فرمود: از گناه توبه کند و دیگر به آن باز نگردد، و دوست ترین بندگان نزد خداى تعالى آن کسانى هستند که در فتنه (گناه) واقع شوند و بسیار توبه کنند.

علامه مجلسى (ره) در توضیح این روایت می فرمایند:

گویا مقصود این است که خداى تعالى دستور به توبه نصوح داده ولى اگر دوباره گناهى کرد و توبه کرد، خداوند باز هم او را دوست دارد. پس مقصود، محبوب تر بودن اضافى است … و محتمل است که مقصود زیادى توبه باشد به اینکه توبه کند پس گناه کند و سپس توبه کند و همین طور و او محبوبتر است از آنکه از همه گناهان یک توبه کند و یا گناهانى کند سپس یک توبه کند و دوباره گناهانى کند و یک توبه کند. (کلینى، محمد بن یعقوب – مصطفوى، سید جواد، أصول الکافی / ترجمه مصطفوى)

بسم الله الرحمن الرحیم

خلاصه اینکه خداوند مهربان است و نباید این را فراموش کنیم.
موضوعی که در همین مورد مدت ها قبل پرداخته ایم را هم از لینک ذیل ببینید:

خدا را بد معرفی نکنید. او زود می بخشد.

برای کسانی که به خاطر بازگشت به گناه، از راه حق اندکی دل سرد شده اند.

21 دیدگاه برای “برای کسانی که به خاطر بازگشت به گناه، از راه حق اندکی دل سرد شده اند.

  1. سلام خسته نباشین من یکی ازبنده های بد خداهستم خوب میدونم خیلی اذیتش کردم ولی خدارم هرچی ازش خواستم نداده دلم از ادماشکسته….شماهاکه پاکین برام دعا کنین دیگه جزخدا به هیچکس دل نبندمو خدادستموبگیره ونزاره دیگه گناه کنم بخدابدجوربریدم ازخدا بخواید خودش کمکم کنه میدونم خداباهام قهره هرچند بهش حق میدم ولی بخداوندی خداش بدجور بریدم وکم اوردم

    1. سلام علیکم
      به نظر ما راه حق آسان و زیباست. فقط باید آن را پیدا کرد، خوبی اش را فهمید و انتخابش کرد. خداوند با ما قهر نمی کند. او هر لحظه منتظر ماست. این ماییم که گاه فکر می کنیم راهمان و دیدگاهمان نسبت به خداوند درست است اما خداوند آنجا نیست که فکر می کنیم. حتما راهی در اطراف همه ما هست. فقط باید بیابیم. خواهش ما این است که مطالب مربوط به هدف زندگی را خوب بخوانید: https://mighatemehr.ir/fa/?cat=1018

  2. ⚜?✨❄️???❄️✨?⚜

    ? علّامه استاد شهید مرتضی مطهّری :

    ♠️ هر گناهی در آن دنیا عقوبت دارد ، امّا خدا از بعضی گناهان در همین دنیا هم نخواهد گذشت .

    ? یکی از آن گناهان که در همین دنیا عکس العمل دارد که می توانید آن را تجربه و آزمایش کنید گناه تهمت زنی و آبروبری است.

    ? آن که تهمت به ناحق می زند ، در یک روز گرفتارش خواهد شد ، حال یا کسی مثل خودش به او تهمت ناحق خواهد زد و یا به شکلی رسوا و مفتضح مبکند.باعرض سلام خب این نوشته اقای مطهری مصداق یاس ناامیدی نیست؟

    1. سلام علیکم
      فرمایش شهید مطهری درست است. هر گناهی عوارضی در دنیا نیز دارد اما این موضوع دلیل بر بسته بودن راه بازگشت نیست. زیرا

      ۱ – عموم این عواقب دنیایی قطعی نیست و با عوض کردن راهمان و توبه موجب جلوگیری از آنها می توانیم شویم.

      ۲ – به نظر ما یکی از حکمت های مهم عواقب گناهان در دنیا، ایجاد تذکر و توجه و زمینه سازی برای بازگشت است. بنابراین حتی اگر عواقب آن دامن مرا گرفت، اگر موجب تذکری حتی کوچک در من شود، می تواند مرا به راه حق باز گرداند و این بسیار ارزشمند است. اینکه می گویند سختی ها موجب کفاره گناهان می شود، یک جهتش همین سازندگی انسان و رهاکردنش از غفلت است.

      ۳ – این موضوع قطعی است که با توبه، همه گناهان بخشیده می شود. برای اطلاع بیشتر از این موضوع، این لینک را ببینید: https://mighatemehr.ir/fa/?p=970 حال ممکن است کسی بگوید چرا یک معتاد که سال ها با مواد زندگی کرده، بسیار به سختی می تواند از اعتیاد خود برگردد و اگر هم برگردد، مشکلات جسمی اش جبران نمی شود؟ در پاسخ می گوییم بخشش خداوند هیچ ارتباطی به سالم نشدن کامل جسم او ندارد. اگر او واقعا از عمق جان توبه کند، حتی اگر به خاطر علل و عواملی که خداوند اجازه اثرگذاری جسمی در جهان داده هنوز جسمی ضعیف داشته باشد، توبه او حتما مقبول و روز قیامت بر او خرده نخواهند گرفت. بنابراین مکانیسم های مکافات در جهان، همیشه ارتباط مستقیم با بخشیده شدن یا نشدن ندارد.

    1. خداوند حتما کسی را که اراده می کند بازگردد می بخشد و به او کمک می کند تا کاملا جبران نماید هرچند این جبران، گاهی زیان های مادی و دنیایی را نمی تواند کاملا برطرف کند اما در آخرت و در نهایت امر، او را رشد می دهد و بهشتی می کند. بخشش خدا حتمی است اما کسی که توبه نمی کند، از گناه خود حتی در دنیا نیز آسیب می بیند.

      منافاتی با فرمایش شهید مطهری نمی بینم. اگر می بینید، باز هم جمله مربوطه را بیاورید.

  3. سلام ببینید حرف شما درست‌ولی ببیند جمله اقای مطهری میگه بعضی از گناهان خدا دراین دنیا حتی نمیبخشد.بعدمن یه سوال دیگه دارم چجور فقط شیعه حضرت علی ع میگه بهشت میره بعدم پس خارجیا اینا همه میرند جهنم این خودش به نظرکفر‌امیز پس اینا بیهوده افریده شدن برند جهنم ما الان ادیسون نام میبریم این باباش یهودی بود انیشتن میگند انرژی هسته ای درست کرد این چون به عنوان کشتن مردم استفاده میشه میرند جهنم اونوقت این همه سودی این انرژی به انسان رساند چی میشه بعد یه سوال دیگه اسراییل تهدید میشه به نابودشون اولین سوال سیاسمتداریه کشوربد مردم اون کشور بد هستن دوما مردم اون کشور به گناهی باید نابود بشند که مسلمان میانشان هست خداوند عاشق همه انسانها من دوست داره شمارا دوست داره اون یهودی مسیحی اوناراهمه دوست همشون پس چرا خودمون برتر میدونیم یه کشور نابود بشه انسانها زیادی کشته بشند به خاطرچند نفرسیاستمدار

    1. سلام دوست عزیزم

      شما این آیه قرآن کریم را ببینید:
      إِنَّ اَللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ اِفْتَرى إِثْماً عَظِیماً ﴿النساء، ۴۸﴾
      مسلماً خدا اینکه به او شرک ورزیده شود نمی آمرزد، و غیر آن را برای هر کس که بخواهد می آمرزد. و هر که به خدا شرک بیاورد، مسلماً گناه بزرگی را مرتکب شده است.

      آیا می توان گفت مشرکانی که با ظهور پیامبر خاتم توبه کردند، توبه شان پذیرفته نشد و خدا نمی پذیرد (چون شرک ورزیده بودند)؟؟؟؟ خیر. نمی توان گفت. چون از خود قرآن کریم، روایات و دلایل عقلی روشن می فهمیم با توبه همه گناهان بخشیده می شود. بنابراین تفسیر آن آیه این است که خداوند روز قیامت، برخی گناهانی را که حتی شخص توبه هم نکرده بدون عذاب می بخشد اما شرک را به این صورت نمی بخشد.

      چرا این را عرض کردم؟ به نظرم فرمایش استاد مطهری هم شبیه همین است. منظورشان ان است که اگر شخص توبه نکرده باشد و بر نگشته باشد، خداوند در همین دنیا هم او را مکافات می کند. البته شاید به این موضوع که برخی گناهان اثراتی طبیعی دارند (که ربطی به بخشش یا عدم بخشش الهی ندارد) نیز اشاره کرده باشند. شهید خواسته بگوید برخی گناهان در همین دنیا هم مکافات دارد.

      حرف آخرمان این است که باید کلام شهید را به این نحو که گفته شد تفسیر و توجیه کرد و اگر واقعا در آن مقطع نظر شهید این بوده که تهمت زدن با وجود توبه و تلاش برای جبران هم بخشیده نمی شود، (که البته فرمایششان این نبوده) با معارف ما تضاد دارد و نمی پذیریم. معصوم که نیستند. تعارف هم نداریم. البته با اطمینان می توان گفت منظورشان این نبوده.

      سوال دوم شما به این مطلب مرتبط نیست. لذا آن را در پایان صفحه ذیل در قسمت دیدگاه ها می آورم و جواب می دهم:
      https://mighatemehr.ir/fa/?page_id=2447

  4. سلام
    خسته نباشید
    مطلب تون عالی بود
    من سال هاست که عقایدی همچون شما درمورد رحمت پروردگار دو جهان دارم.
    اما توی صحبت های شما یه سوال واسم پیش اومد!!!
    اون هم اینکه فرمودید قبول ندارید عذاب عرض گناه هستش
    من تا امروز هر وقت بین آیات عذاب و آیات رحمت میخواستم جمع کنم به چیزی جز اینکه عذاب از تبعیات گناه هستش نمیرسیدم
    حال توجیهاتی میکنن برخی که اونها واقعا با رحمت سازگار نیست و از اون افراد که به رحمت اعتقاد به اندازه من و شما ندارن خب چنین صحبت هایی بعید نیست!
    مثلا این روایت هم خیلی کمکم کرد توی جهان آخرت خداوند طلب کار و بدهکار رو در نقطه ای جمع میکنه و هیچ کدام را تا هم دیگر را نبخشیدن به بهشت راه نمیدهد
    خب اینکه بدهکار بهشت نره امری بدیهی و آشکار هستش اما چرا طلب کار نره؟
    خب چونکه دلش پر کینه هستش و دل پر کینه جاش توی بهشت نیست چونکه قراره خدا گونه بشیم .
    البته این روایت سندش خاطرم نیست و خیلی هم محل بحث نیست اما در اسرع وقت سندش رو پیدا میکنم
    حالا سوالم از شما اینه
    اگه جهنم عرض گناه نیست و باتوجه به نظریات شما در مورد رحمت پس جهنم به چه علت هست؟
    چطور بین آیات عذاب و رحمت جمع میکنید ؟
    توی شرایطی که این دو ضد هم هستن و از یه متکلم صادر شده!!!!!

    1. سلام دوست عزیزم
      اینکه گرفتار شدن ما به خاطر اثرات گناهان خودمان بر روی قلبمان است، مسئله بسیار درست و مهمی است. اینکه گفتم اثر عرضی گناه قابل نقد است، منظورم از اثر عرضی که در بین برخی بچه مذهبی ها مطرح است، این است که کسی گناه کند، بعد توبه کند و از نظر خداوند بخشیده شود اما بازهم آن گناهانی که قبلا مرتکب شده گریبان گیر معنوی او باشد. مثال می زنند به پارچه ای سفید که در روغن سیاه بیفتد و سپس شسته شود اما اثر سیاهی به طور کامل پاک نشود. منظورم از اینکه گفتم به اثر عرضی نقد دارم، به این موضوع بود.

      وگرنه عذاب از جهتی در جهت متنبه کردن انسان و نزدیک شدن او به صفات الهی است. مطلب هدف زندگی ما را ببینید:
      https://mighatemehr.ir/fa/?cat=1018

      مطلب
      خدا را بد معرفی نکنیم. او زود می بخشد.
      را هم سعی کنید حتما ببینید.

  5. سلام خیلی ممنون بابت پاسخ تون
    مفید و کامل بود،
    اما لطفا به این سوال هم پاسخ بدین،
    اینکه آیات عذاب و رحمت چطور با هم جمع میشن؟
    مگه نمیگید خدا خیلی مهربان است؟
    پس خالدین فیها یعنی چی؟
    موقعی که حتی به چند تا بچه خواستم بگم خدا از مادر مهربان تر هست و مهربانی مادر جلوه ای از رحمت خداست اصلا قابل قبول نبود که درصورتی که مثلا اشتباهی بکنه بچه و به خودش صدمه بزنه مادر بیاد علاوه بر اون صدمه یه تنبیه سخت هم واسه بچه در نظر بگیره!!!!
    بلکه هر چه سریع تر به مداوای بچه بر میاد
    وقتی که خدا میگه رحمتی وسعت کل شی پس رحمت از عدل هم سبقت میگیره
    یعنی موقعی که بنده ش رو میخواد ببره جهنم و رحمت هم از عدل بزرگتره کجای این جهنم رحمت هستش؟
    خالدین فیها رو که دیگه حتی یک صدم درصد هم با رحمت جور در نمیاد
    لطفا توضیح بدید
    من سعی کردم از مطالب سایتتون جوابم رو بگیرم و دوباره مزاحم نشم باز ببخشید

    1. سلام مجدد به شما دوست حق جو

      در آن مطلب هدف زندگی به همین موضوع خالدین فیها اشاره کرده ایم تا جایی که یادم هست. در مورد اینکه اصلا چرا جهنم وجود دارد هم اشاره هایی داریم. اما در مورد اینکه کلا چرا کسی عذاب می بیند، مسئله روشن است. اگر کسی را به چیزی بخواهید برسانید که خیلی عالی و ماندنی و ابدی است، برای مدت طولانی اما محدود نسبت به ابدیت نیز رنج ها ارزش دارند هرچند او بگوید نمی خواهم.
      در مورد خالدین به نظر ما باید دوباره دقتی محققانه در آیات خالدین داشته باشیم اما چند نکته که فعلا خدمتتان عرض می کنم:

      اولا به نظر می رسد تعداد کسانی که خیلی طولانی در جهنم می مانند بسیار کم است.

      ثانیا اگر بتوانیم اثبات کنیم خالد بودن مربوط به کسی است که از بدی هایی خاص دست بر نمی دارد و نسبت به آنها لجاجت دارد، اگر یک روز از این لجاجت دست بردارد، خالد بودن دیگر درباره او معنایی ندارد. دقت فرمایید.

      به هر حال به نظر ما این برداشت که هرکس فلان گناه ها را در دنیا انجام دهد، تا ابدالدهر بدون هیچ تغییری و شفاعتی و رشدی در جهنم می ماند، با بسیاری روایات و آیات که درباره رحمت الهی است سازگاری ندارد.

      این موضوع البته نیازمند تحقیق بیشتری است.

  6. سلام خدمت شما دوست بزرگوار پسری هستم ۱۸ ساله تویه زندگیم گناهایه بدی انجام دادم ولی همین یک ماه پیش قلبم شدیدا در میگرفت که نوار قلب گرفتم یه چیز عجیب غریب در اومد دکتر گفت برو اکو بگیر.حالا من اینو میخام بگم از موقعی که قلبم درد گرفت هی فکر سکته به سرم میزد هی فکر مردن تا اینکه وقتی شبا میخاستم بخابم تا ساعت ۲ شب فقط نفس نفس میزدم که الان میمیرم و خلاصه چه شبایی. بعد من که فکر مردن به سرم زده بود تصمیم گرفتم توبه کنم و دیگه گناهی نکنم رفتم حرم اقا امام رضا یه جا خلوت کلی گریه کردم ایت کار دو سه شبم بود هرشب که میرفتم دلم اروم میشد و با خیال راحت میخابیدمخلاصه نمازم سرجاش بود چن روزی گذشت متوجه شدم درد قلب من از معدمه واسه بهم خوری بعد رفتم قرص معده گرفتم خوردم و الان ارومم انگار چیزی نبوده تو همین حالو هوا یک حسی تویه دلم اومد که انگار از جانب خدا بود که بهم میگفت بهانه سکته قلب کشیدم سمت خودم دلم اروم شد و کلی اروم شدم و اشکم در اومد گفتم خدایا چقد مهربونی و…!حالا فقط یه سوالی پیش امده برام بعضی اوقات تو همین حاله هوا حرف زدن با خدا یک حسی تو دلم میاد که نکنه خدایی نباشه تا اینکه لحظه ایی با خودم حرف میزنم و به معجزه هایی کهبرام اتفاق افتاده فکر میکنم و خلاصه افکار شیطانیی دور میکنم از خودم.حالا این مشکلم حل شده و من تنها مشکلم اینه که هرروز فکر مرگ برام شیرینه ولی بعضی اوقات خیلی میترسم خیلی و میگم نکنه گناهام بخشیده نشده مثل یک وسواس همیشه تو ذهنم میاد هر لحظه میترسم دوباره ایمان از دست بدم و گناه کنم میخام که کمکم کنید

    1. سلام آقا محمد عزیز

      اینکه به نظرتان رسید شاید خدا خواسته با این افکار درباره احتمال مرگ و … شما را برگرداند، خیلی خیلی احتمالش زیاد است. ما فکر می کنیم خدا در زندگی هرکس به اندازه نیاز جلوه می کند و نشانه هایش را نشان می دهد. البته خدا نشانه هایش را بیش از حد روشن نشان نمی دهد تا سقوط ما در صورت سرپیچی کم آسیب تر باشد (این ها نکات مهمی است که در بحث هدف زندگی گفته ایم و نمی خواهم تکرار کنم.) بنا براین من مطمئن هستم که:
      ۱ – خدا بر سر راه هرکس که زمینه ای برای بازگشت در او می بیند قرار می گیرد. به قول آیت الله بهجت اگر لازم باشد،‌برایتان معلم خصوصی می فرستد.
      ۲ – خدا در زندگی شخصی هرکس معجزات و نشانه هایی ویژه آن شخص ایجاد می کند. شما لازم نیست نسبت به قطعی بودن آنها یقین ریاضی پیدا کنید بلکه همین که اطمینانی در دلتان ایجاد می شود کافی است. شک های کلی، چیزهای حساس و مهمی نیست که خودتان را به خاطرش مشغول کنید. شما به همان اندازه که می دانید عمل کنید و مطمئن باشید اگر خدا هست و حق حق است، کم کم اطمینانتان را بیشتر می کنند.
      ۳ – شک چیز بدی نیست بلکه باعث می شود بیشتر مطالعه و تحقیق و تفکر کنید. گاهی شک است که باعث می شود در اینترنت دنبال مطلب بگردید. به یک شرط و آنکه در شک نمانید. حتی اگر هنوز اطمینان ندارید، خوب باشید و قدم هایتان را خوب بردارید تا اطمینان خودش سراعتان بیاید.

      بنابراین به جای اینکه بترسید و دودل باشید، اولا محبت الهی و تلاش ایمانی خود را افزایش دهید و ثانیا مطالعه کنید. بیشتر تحقیق کنید، بیشتر قرآن بخوانید و معرفت خود را افزایش دهید. سایت استاد علی صفایی حائری را مرور کنید و …

      یک نکته: اگر وقتی معجزه و نشانه ای برایتان حاصل می شود قدرش را ندانید و به تناسب آن علم و معرفت و عمل نداشته باشید، ممکن است بخشی از آن را از شما بگیرند. بنابراین غافل نشوید.

      در مورد گناهان، آیات و روایات به ما اطمینان قطعی می دهد که با پشیمانی از گناه، پاک می شویم. پس اصلا جای تردید ندارد. اگر تردیدی هست، این لینک را ببینید.

  7. راستی اینو یادم رفت بپرسم بعضی اوقات میگم این حدیثا نکنه الکی باشه نکنه اصلا روایاتا الکی باشه یا میگم اصلا اون دنیا وجود داره در کل شک دارم و همش اذیتم میکنه یک راهی بهم نشون بدین ممنون

    1. لازم نیست در همه عقاید یقین ریاضی داشته باشید. اگر شک شما علمی است، دنبال جواب سوال و بررسی حقیقت بروید. این لینک را ببینید. و اگر شک شما روانی است، یعنی بدون هیچ دلیل علمی سراغتان می آید، به آن اعتنا نکنید و بگویید اندازه ای که می فهمم عمل می کنم؛ خدا مطمئنم می کند. (این موضوع، متن روایت است)

  8. سلام.من در اثر گناه هایی به شدت تحت فشار های روحی روانی جسمی قرار گرفتم.در اثر گناه ها بیماری در من ایجاد شد ک به شدت تحت فشارم چون ممکن است به احتمال زیاد در اینده خطر ناک باشد.بعد از اومدن این بیماری و نشانه هاش من بشدت ناامید شدم و از طرفیم تو دلم بود ک خدا این نشانه هارو فرستاده تا مانع از ادامه گناهان من شود.توبه کردم از خداوند خاستم فرصتی دوباره به من بده تا جبران کنم دلم میخاد بشم همون شخص اولی ک هیچ بیماری و گناهی نداشت.من ۲۲سال سن دارم نمیتونم با استرس اینکه شاید این بیماری خطر ناک باشد زندگی کنم.تو نوشته هاتون خوندم اثرات طبیعی گناه در جسم به بخشش خداوند ارتباطی ندارد.من دلم اشوبه به هیچ کسیم جز خدا نمیتونم بگم دردم چیه .خدا برای پاک بودن و سالم بودن فرصتی بهم میده یا نه .این شده فکر هرروز من

    1. سلام بزرگوار
      ما مطمئن هستیم بیماری دلیل بر بخشیده نشدن نیست. خدایی که می شناسیم، خدایی که مظهر همه خوبی هاست، راه را نمی بندد.
      اگر لازم بود بیشتر گفتگو کنیم، از طریق فرم مشاوره سوال بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول