نگاهی سازمانی به شب قدر

به قلم: حجت حاجی‌کاظم

اشاره: آیا تقدیر سازمان‌ها نیز در شب قدر تعیین می‌شود؟ آیا کارهایی که شب قدر از دست ما بر می‌آید، ارتباطی با سازمانی که با آن مرتبط هستیم و یا در آن کار می‌کنیم نیز می‌تواند داشته باشد؟

1272b1c8809900a65a64647bb9489056

جریان شب قدر

اطمینان داریم که مقدرات همه هستی به نسبت آنچه برای جهانیان بهتر است، تعیین می‌گردد. تعیین مقدرات و اندازه‌ها به معنای محدود کردن اراده و توان انسان‌ها نبوده و در واقع چیزهایی تعیین می‌شود که در اختیار و اراده انسان نبوده و از جمله  عوامل بیرون دایره تسلط اوست. این تعیین به نحوی است که بهترین شرایط را برای رشد انسان و دیگر موجودات هستی به تناسب نیت‌ها و احوال فعلی آنان ایجاد نماید. بنابراین نیت‌های موجودات و وضعیت فعلی آنان و نیز آرزوها و همت‌های آنان نیز در تعیین مقدرات شب قدر تأثیر دارد. اسلام برای قرار گرفتن در وضعیت مناسب تری نسبت به جریان شب قدر، توصیه‌هایی به مسلمانان کرده است.

شب قدر و تقدیر سازمان‌ها

اگر بپذیریم مقدرات همه هستی در این شب تعیین می‌شود، باید پذیرفت مقدرات سازمان‌ها نیز از این مسئله مستثنی نیست. همان طور که برای آمادگی انسان‌ها نسبت به سرنوشت خود در شب قدر توصیه‌هایی وجود دارد، می‌توان احتمال داد برخی اقدامات در تعیین مناسب تر مقدرات سازمان نیز تأثیرگذار است.

توصیه‌های سازمانی ما برای شب قدر

۱.    فهرستی از نقاط ضعف و قوت خود در خدمت رسانی به جامعه مخاطب (شامل مشتریان بیرونی و همکاران سازمان) تهیه کرده و تصمیم بگیریم با یاری خداوند در سال معنوی آینده، ضعف‌ها را کاهش و از قوت‌ها بیشتر استفاده نماییم.
۲.    بابت تلاش‌های مثبت خود (اخلاقی، خدمت رسانی و …) در سازمان، خداوند را شکر نماییم و بابت کم همتی‌های خود از خداوند طلب بخشش نماییم.
۳.    اگر حقوقی از سازمان یا همکاران بر عهده ماست، تسویه کنیم و سازمان نیز تلاش نماید در صورت باقی ماندن حقوقی عقب مانده از کارکنان، آن‌ها را ادا نماید.
۴.    خود را در شب قدر به عنوان بخشی از موتور سازمان در نظر گرفته و در آرزوها و دعاهای خود، رشد و تعالی سازمان را نیز در نظر گرفته و از خداوند بخواهیم در این مورد به نوبه خود ایفای نقش و ادای وظیفه داشته باشیم.

این‌ها تأملاتی بود که به نظر می‌رسد کمتر به آن‌ها توجه شده است و از آن روی که ما شب‌های قدر را دارای اثر حقیقی می دانیم، توجه به این موارد تنها نگاهی قراردادی و ذوقی نیست.

نگاهی سازمانی به شب قدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول