اخلاق، زیر چرخ های رقابت رسانه ای؛ به بهانه فیلم شکارچی لحظه ها

ح-حاجی کاظم

فیلم شکارچی لحظه ها (Nightcrawler 2014) که سوم اردیبهشت ماه از شبکه اول سیما اکران شد، داستان عجیب و تکان دهنده ای داشت. سارقی باهوش و فرصت طلب به نام لوئیس وارد کار خبرسازی می شود و برای بهبود سوژه های خویش حاضر است هر مرز اخلاقی را زیر پای گذارد.

او با گوش کردن به بیسیم پلیس، از قاتل جنایتی مسلحانه فیلم می گیرد اما آن فیلم را به پلیس تحویل نمی دهد. قاتلان را پیدا کرده و صبر می کند تا وقتی آنان به رستورانی وارد شدند، بعد از مستقر کردن دوربین های خود، به پلیس خبر می دهد. او می داند ممکن است عمل وی موجب کشته شدن برخی شود که همین اتفاق می افتد. او وقتی تردید  را در همکار خود می بیند، کاری می کند که وی هم قربانی شود و حتی از همکار خود نیز برای فروش بیشتر فیلم می گیرد. پلیس حدس می زند او چه کرده اما نمی تواند محکومش کند.

در نهایت وی چند کارمند دیگر استخدام و با امکانات بیشتر به فعالیت خود ادامه می دهد.

Nightcrawler 2014

خانمی که فیلم ها را از لوئیس خریداری می کند، به شدت علاقه دارد جامعه را ناامن و خشن معرفی کرده است و بر خلاف فطرت لطیف زن، دوست دارد صحنه های خونین را با نمای بسته نمایش دهد. مشخص می شود که این کار به خاطر باقی ماندن وی در شغل فعلی خود است. همکار این خانم در سکانسی به او می گوید که ادبیاتش شبیه لوئیس شده است.

تحلیل

مناسبات رسانه ای امروز گرچه تلاش دارد با رقابت رسانه ای موجب بهبود اطلاع رسانی ها شود اما این ساختار رقابتی، زمینه را برای سوء استفاده ها، بزرگ نمایی ها و دروغ های زیرکانه فراهم می نماید. رقابت آزاد رسانه ای و کم بودن محدودیت های قانونی رسانه، بسیاری اوقات در مقابل رعایت مصالح جامعه (همچون حس امنیت، فهم حقیقت به همان اندازه ای که هست) قرار می گیرد.

اخلاق، زیر چرخ های رقابت رسانه ای؛ به بهانه فیلم شکارچی لحظه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول