تیتر خبر « طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند. » نادرست است.

خبری در خبرگزاری تسنیم و برخی دیگر از خبرگزاری ها با این عنوان منتشر شده است که:

طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند

متاسفانه عنوان این خبر، غلط است. به دو علت:

۱- موضوع آیین نامه مربوطه تنها درباره مراکز آموزشی و خوابگاه های طلاب است (در واحدهای آموزشی و خوابگاهی کشور) و نه زندگی شخصی و تبلیغی طلبه ها. لذا تیتر «طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند.» نادرست است.

۲- آیین نامه مربوطه، در جهت ایجاد وحدت رویه درباره مجاز دانستن وسایلی ارتباطی است و نه ممنوع دانستن برخی وسایل ارتباطی. لذا تیتر «طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند.» نادرست است.

توضیح

طلاب مستقر در مراکز آموزشی و خوابگاه ها که به طور معمول اوایل طلبگی خود را به صورت «تحت برنامه» می گذرانند، در این مراکز با حجم بسیار زیاد دروس مواجه هستند. ورودی حوزه های علمیه معمولاً از سیکل و دیپلم است و در صورت عدم تمرکز طلاب بر دروس، به علت دشواری درس ها، احتمال ضعیف شکل گرفتن پایه درسی آنان وجود دارد. از این روی نسبت به استفاده از وسایل ارتباطی، تفریحی و حتی مطالعات فوق برنامه، سخت گیری های خاصی در اوایل وجود دارد. این آیین نامه بیشتر از آنکه منع از استفاده اندروید داشته باشد، مجاز دانستن استفاده از گوشی ساده در کلیه مراکز آموزشی و برای طلاب تحت برنامه را توصبه می نماید.

البته من در مقام دفاع از فلسفه این آیین نامه نیستم و تخصص و اطلاع کافی برای چنین اظهار نظری ندارم. سخنم تنها این است که شیوه انعکاس خبر نادرست بوده است. به خصوص اینکه برخی خبرگزاری های دیگر و شبکه های اجتماعی در این خصوص شیطنت کرده اند.

تیتر خبر « طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند. » نادرست است.

13 دیدگاه برای “تیتر خبر « طلاب از داشتن گوشی‌های اندرویدی و آیفون منع شدند. » نادرست است.

  1. سلام. حجت جان به نظرم شما دارید ابلاغیه حوزه رو در این باره توجیه میکنی و تفسیرتان از این قانون درست نیست. کجای این قانون اومده که این ممنوعیت درباره واحدهای آموزش تحت برنامه در اوایل طلبگیه؟؟؟ این تحت برنامه و اوایل طلبگی رو از کجا اضافه کردید برادر من؟ در این ابلاغیه اومده که این ممنوعیت در «واحدهای آموزشی و خوابگاهی است» همین. از اول تا آخر طلبگی حتی وقتی پایه دهم هستی و در فیضیه درس میخوانی این قانون شاملش میشه. بعدش هم که تاکید کرده که باید زیر ساخت های اجرای آن در «کلیه واحدهای آموزشی» فراهم شود. دیگه از این واضح تر؟؟

    1. سلام برادر
      قسمت اوایل طلبگی رو درست می گید. برداشت من از فلسفه این آیین نامه بود.
      البته من در مورد درستی و نادرستی آن موضعی نگرفتم. تنها سعی کردم منظور صادر کننده را کشف کنم.

      نوشته بنده در مقابل نقد شما به این آیین نامه نیست. در مقابل ده ها خبری است که از ممنوعیت طلاب از استفاده سیستم های اندرویدی در کنار نظامیان کشور منتشر شده است. در سایت های ضد انقلاب و انقلابی.
      آنان چنین جلوه داده اند که طلبه به آن جهت که طلبه است حق ندارد از این دستگاه ها استفاده کند. نقد اصلی بنده به این قسمت بود.

    2. راستی درباره اضافه کردن تحت برنامه در اوایل طلبگی:
      نوشته بودم:
      «به طور معمول اوایل طلبگی خود را به صورت «تحت برنامه» می گذرانند»
      به لفظ «به طور معمول» دقت فرمایید. علت قرار دادن آن این است که بسیاری طلبه ها پایه ۶ به بعد کم کم ازدواج می کنند و نه در واحد آموزشی حضور مستمری دارند و نه کاملا تحت برنامه خواهند بود که این ممنوعیت برای آنان به طور مطلق باشد. مقصودم از «تحت برنامه»، اصطلاح حوزوی خاصی نیست چرا که نمی دانم واقعا تعریف تخصصی دارد یا خیر. مقصودم مباحثه و مطالعه در داخل واحدهای آموزشی است.

      درست است که اگر شما مسئول حوزه بودید، شاید چنین قانونی را نمی گذاشتید اما در این حد اعتماد کردن به برنامه آموزشی، فکر نمی کنم ضرری به طلبه وارد کند. اگر منافع این عزلت علمی بیشتر نباشد …

  2. تو قسمت أیین نامه نوشته که این ابلاغیه برای تمام سطوح تحصیلی است اون وقت شما میگید برای اوایل طلبگیه؟؟؟؟؟
    جالبش اینه که نوشته استفاده از تب لت و لب تاپ در فضای محیط های آموزشی و حجره ها ممنوع است!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یعنی مثلا تو حیاط فیضیه نباید تب لتت رو دراری و جزوه هایی رو که تایپ کردی، نگاه کنی!!!!خخخخخخ.

    حیف از این شکلکها نداره و گرنه ازشون استفاده میکردم!

    در ضمن این نظرات رو حذف نکنی که ازت دلخور میشم!!خخخخ.

    1. عرض کردم که به سیاست این آیین نامه کاری ندارم. جای خودش قابل بررسی است. سخن من این است که احتمالا بیرون فیضیه یا حتی حیاط آن که مخصوص تردد طلبه های فیضیه نیست، شامل قانون «حجره و واحد آموزشی» نمی شود. فکر میکنم بیشتر ناظرحجره ها (به خاطر شدت مشغولیت زایی این وسایل) و داخل کلاس ها (به خاطر پرت کردن حواس از درس – که در دانشگاه ها هم استفاده کردن از آن ها حین درس مطلوب استاد نیست) می باشد.

      اینکه در آیین نامه با توجه به شیوع سیستم های اندرویدی و ios نتوانسته بین استفاده خوب و بد این وسایل تفکیک قائل نشود، امر جالب و درستی به نظر نمی رسد. آیین نامه ناظربه مجموع فواید و مضرات برای محصل است اما بازهم خوب بود این دو را جدا می کرد تا محل سوء برداشت قرار نمی گرفت.

  3. نوشته استفاده از لب تاپ هم ممنوع است. خیلی خیلی خیلی مضحک و خنده دار است. چه در حجره و چه در کلاسها اگر استفاد هاز لب تاپ و تب لت ممنوع باشد، نشان میدهد که حوزه ما خیلی از جامعه عقب است. خدا رحکم کند

    1. عرض کردم که بحث اصلی این مطلب، نقد آیین نامه نیست.
      اما به نظرم این موارد برای اوایل طلبگی (به غیر از طلابی که از بالای دیپلم وارد حوزه می شوند) به لحاظ همان عزلت علمی مناسب است.
      وقتی استفاده از لبتاب را منحصر به سایت حوزه کنند، در استفاده از آن نظم و اعتدال بیشتری رعایت می شود.

      با سیوطی و بلاغت و فقه از روی لبتا ب خواندن اوایل طلبگی موافق نیستم. هرچند این طور بستن طلبه را شیوه مناسبی برای رشد و آموزش نمی دانم.

      اما با عبارت مضحک برای آن موافق نیستم.

    2. آن چیزی که حوزه نباید در آن از جامعه عقب باشد، نیازهای جامعه و فکر و اندیشه است و نه میزان استفاده از تکنولوژی. البته آشنایی مناسب با تکنولوژی و اقتضائات آن مهم است که در زندگی شخصی طلاب نیز قابل حصول است.
      طلبه های غرق تکنولوژی چه گلی به سر حوزه زدند؟

  4. تمام توجیهات شما برای این قانون برای اوایل طلبگی و آن هم طلبه های زیر دیپلم است و برای کل آن اتفاقا خیلی هم مضحک است. در حالیکه این قانون شامل تمام سطوح تحصیلی است. تازه برای اوایل طلبگیش هم اگر یک طلبه حق نداشته باشد در حجره اش لب تاپ داشته باشد خیلی “مضحک” است.مگر سیگلی ها.
    و اشتباه است که فکر کنی یک طلبه فقط باید سیوطی و بلاغت بخواند و از مباحث اعتقادی و قرآنی و حدیثی از لب تاب استفاده نکند. حالا شما قبول نداری مختاری.
    موفق باشید برادر.
    امیدوارم حوزه ما اصلاح شود. من اصلا مثل شما در فضای عمومی تعصبی یه حوزه ندارم.
    کاش تو جلسات استادی که هر هفته شکرت میکردیم میومدی و تعبیر ایشون رو میشنیدی

    1. برادر عزیز
      تشکر از اینکه دیدگاه خود را بیان نمودید. اما نظر خود را درباره دو علتی که در نادرست دانستن عنوان خبر بیان کردم نفرمودید. جنبه ای که نقد فرمودید، حاشیه ماجرابود. دو روز پیش یکی از دوستان از تهران زنگ زد و گفت گفته اند طلبه ها حق ندارند گوشی اندرویدی «داشته باشند». نقد بنده بیشتر به این انعکاس غیر منصفانه بود. اگر شما با این قانون کاملا مخالف باشید هم قرار نیست به این نوع انعکاس معترض نباشید. نقد شما به اصل آیین نامه بود و بنده عرض کردم که در مقام دفاع از آن نیستم اما گویا شما مرا در جایگاه مدافع آن قرار دادید.

      در مورد سیاست های حوزه بنده متعصب نیستم؛ محتاط هستم. سعی می کنم به سیستم، به استاد و … اعتماد کنم تا زمانی که مطمئن شوم مسیر نادرستی می روند. سعی می کنم احتمالاتی را که ممکن است در اثر کم اطلاعی بنده جهل ایجاد کند،‌ برایم نقش داشته باشند. اداره کردن حوزه های علمیه در وضع کنونی جامعه راحت نیست و من و شما نمی دانیم در مجموع چه حوزه ها می گذرد و نباید بدون این اطلاع نظر دهیم. البته اطمینان به صحت آیین نامه ندارم و اگر الان بخواهم خودم قانون بگذارم، هرگز این ممنوعیت را نمی گذارم اما وقتی در این جایگاه نیستم، سعی می کنم در این حدود را به قانون گذار اعتماد کنم. این را اگر تعصب می دانید، بدانید. مطمئن باشید اگر اطمینان داشتم هیچ متغیری دلیل نمی شود که این آیین نامه درست باشد، ملاحظه ای برای مخالفت نداشتم.

      به نظر بنده طلبه دیپلمی هم می تواند با اصل عزلت علمی، در ۴-۵-۶ سال اول تمرکز خود را بر ادبیات و فقه و اصول قرار دهد و به جای استفاده از لبتاب شخصی در حجره، از سایت حوزه استفاده کند و این ایده استفاده از لبتاب فقط در سایت هم ایده ای باشد که در مجموع برای سیستم طلبگی مفید باشد. (لبتاب شخصی نداشتن، مساوی استفاده نکردن از رایانه نیست.)

      این احتمال یعنی یقین ندارم این آیین نامه نادرست و باطل باشد. تمام دفاعی هم که قبلا از آن کردم، در مقام عدم اطمینان به مردود بودن آن بود. این تعصب نیست. احتیاط در اظهار نظر است. البته اگر حضرتعالی به اطمینان رسیده اید که نادرست است، حجت خود را دارید و به نظرتان احترام می گذارم و استفاده می کنم. اما من ترجیح می دهم در نهایت درباره مفاد آیین نامه سکوت کنم نه قضاوت.

  5. ببین حجت جان حرفات قبول.
    اما من به خاطر این میگم که قدری تعصب به خرج میدی (که البته جسارت مرا ببخشید)، چون توجیه شما برای این قانون محدود به شرایط خاصه حال آنکه این قانون تمام سطوح تحصیلی را در بر میگیرد. مثلا به یک روحانی ۳۵ ساله که در مدرسه خان میاد درس خارج شرکت میکنه و یا دروس سطح ۲و سهشرکت میکنه مسخره نیست که بگیم حق نداری گوشی اندرویدیت رو دراری و ازش استفاده کنی؟ وقتی اجازه داده نشه که از این گوشی ها در محوطه مدرسه خان استفاده بشه یعنی آقای روحانی اصلا از این گوشی ها با خودت نیار حوزه!! برو یه گوشی دیگه بخری.چون به هر حال از این گوشی ها در محیطهای آموزشی استفاده میشه و چاره ای هماز اونها نیست. من نمیگم که مسئولین حوزه قصدشون اینه اما لازمه این قانونشان اینه.
    درباره انعکاس خبر هم من هیچ حرفی نزدم چون قضیه خیلی روشنه و تیتر گمراه کننده است و واضح تر از آن است که بخوام درباره اش نظری بدم. در کل فرمایش شما اکر درست باشه برای محیطهای آموزشی تحت برنامه و کلا مقدمات و سطح یک میتونه درست باشه. و تقریبا مطمئنم که برای پایه های بالاتر مضحکه و فکر نمیکنم نیاز به احتیاط در این زمینه باشه.

  6. و اما اینکه در نهایت ترجیح میدید که در برابر این آیین نامه سکوت کنید نه قضاوت خیلی خوبه اما بهتر بود این سکوتتان فقط درباره مقدمات و سطح ۱ محدود میشد نه درباره سطوح بالاتر و کسی که دو سه تا بچه داره بیاییم بگیم از این گوشی ها تو حوزه و سر کلاسها استفاده نکن. مگر ما بچه ایم که با ما اینجوری رفتار کنند. بهتر بود در این باره نظر می دادید و سکوت نمیکردید

    1. درک من هم این است که برای سطوح ۲ به بعد قانون نابه جایی است اما تصورم این است که اصولا کنترل های اینگونه در حوزه تنها در مورد سطح ۱ مصداق دارد و اصولا سازوکار نظارتی برای سطوح بالاتر (لااقل کلاس ها و عموم مکان های آموزشی دیگر حوزه) وجود ندارد که بخواهد برای آن قانون تدوین گردد. بنابراین در اصل مطلبم هم عرض کردم که برداشتم این نیست که این قانون را برای سطوح عالی گذاشته اند. اگر گذاشته باشند،‌ بنده هیچ توجیهی برای آن ندارم.
      واقعا فکر نمی کنم با این قانون فردا مدیر مدرسه خان در راهروها بگردد که چه کسی از تبلت استفاده می کند. واقعا چنین چیزی هست؟ داریم؟
      بنابراین اگر ظن بنده بر انصراف داشتن آن به سطح ۱ اشتباه است، من هم با چنین قانونی موافق نیستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول