برای آنان که شورای حوزه علمیه قم را مدافع بی منطق نظام می دانند.

حجت الله حاجی کاظم

در یکی از شبکه های اجتماعی کسی ادعا کرده بود که حوزه در دفاع ناحق از نظام است. بنده باورم این بوده و است که اگر حوزه دفاع از رهبری و نظام (نه دفاع از اشکالات عملکرد برخی مسئولان) را ناحق بداند، هرگز آخرت خود را فدای آن نخواهد کرد. اگر اکنون در بیتر موارد قاطبه حوزه مدافع اصل نظام هستند، فقط چون این امر را حق می دانند.

حوزه مدافع است اما بی منطق نیست.

بخشی از گفتگوها را آورده ام:

قطعا حوزه علمیه باید به دنبال حق باشد.
اگر حق، آگاهی روحانیون از وظایف فقها در قبال امور اجتماعی و سیاسی در عصر غیبت نیز هست، باید این امور هم تقویت شود و اگر نیست، نباید.

ضمن اینکه حوزه علمیه، سرشار است از اساتید حر و آزاده که اگر ولایت فقیه را از فقه جدا می دانستند، با آن همه مجاهدت و عمر گرانبهایی که در راه اسلام و دروس حق گذاشته اند، حتما چنین مخالفتی را تبیین می کردند.

متاسفانه برخی دوستان فضای حوزه های علمیه را با فضای پادگان اشتباه گرفته اند.

طلبه، خودش به نتیجه می رسد.
حوزه، مباحث مبنایی و رسائل و مکاسب شیخ انصاری را به او می آموزد. نه دستورالعمل تحریف در دین را.

در مورد علماء محدودی که رفت و آمد افراد به بیت آنان تحت نظر است و …

بنده در قم زندگی می کنم.
بیت بزرگواران هم گاه و بیگاه راهم می خورد.

البته در مورد جزئیات برخی اتفاقات اطلاع دقیقی ندارم.
تبلیغات ماهواره ای هم در بیشتر موارد، شبه دروغ است.

این محدودیت ها در اصل برای عدم ایجاد تشنج میان برخی اطرافیان بیت و مردمی که به خاطر برخی اخبار نادرست از آن بزرگوار خشمگین شده اند ایجاد شده است.

محافظان، در کمال احترام از آنان می خواهند به تشخیص نهادهای امنیتی در این نوع موارد احترام گذارند. و …

گاهی بی تدبیری هایی می شود که بیشتر از سوی مردم معترض است.
اما برخی اقدامات علیه کسانی که به نام برخی مراجع علیه ساختار اجتماعی و سیاسی اقدام می کنند (نه صرف سخن علمی بزنند)، ممکن است اتفاق افتد که از باب دفع افسد به فاسد است.
بنای نظام اسلامی این است که تا زمانی که شخصی بر اساس اصول علمی سخن می گوید، سخنش محترم و تعرض به او به هر نحوی حرام است. مگر اینکه به اقدام غیر علمی دست زند.

یک نمونه کوچک کاملا مستند:
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که به سند ذیل، زیر نظر مقام معظم رهبری است:
http://www.noorsoft.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=43

این نهاد در انتشار آثار بزرگانی که سخن علمی ای داشته اند هرچند در بسیاری موارد با نظام اسلامی و حتی شخص رهبری اختلاف نظرهای جدی (در عین احترام) دارند نیز اهتمام کرده است.
طراحی و تولید و تکثیر و توزیع یک نرم افزار شامل آثار علمی یک آدم، کار ساده ای نیست. اما به دور از توجه به نگاه سیاسی و سلیقه ها و مبانی اش، فقط به خاطر اینکه سواد قابل ذکری دارد، سی دی آثارش را طراحی کرده اند.

سند:
مجموعه آثار آیت الله سید صادق روحانی
http://www.noorsoft.org/modules.php?name=Content4&pa=showpage4&pid=201

مجموعه آثار آیت الله محمدرضا نکونام (دام ظلّه)
http://www.noorsoft.org/modules.php?name=Content4&pa=showpage4&pid=535

آثار آل شیرازی به زبان فارسی و عربی مشتمل بر آثار بزرگانی همچون:

– آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی (قدس سره)

– مرجع تقلید آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دامت برکاته

– آیت الله شهید سید حسن حسینی شیرازی قدس سره

– آیت الله سید محمد رضا حسینی شیرازی قدس سره
http://www.noorsoft.org/modules.php?name=Content4&pa=showpage4&pid=500

مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مد ظله العالی
http://www.noorsoft.org/modules.php?name=Content4&pa=showpage4&pid=421

یادآوری می کنم مجموعه نور، تعهدی به کسی نداشته است و از روی اختیار و علاقه و احترام و تجلیل چنین کرده. چرا که بنایش بر باز بودن فضای علمی می باشد.

برای آنان که شورای حوزه علمیه قم را مدافع بی منطق نظام می دانند.

2 دیدگاه برای “برای آنان که شورای حوزه علمیه قم را مدافع بی منطق نظام می دانند.

  1. بسم الله
    سلام
    پس از رحلت رسول الله اطاعت از “اولی الامر” – فرماندهان و مدیران و نخبه گان جامعه اسلامی – مشروط است.مشروط به این است که با رسالات الله مخالف نباشد.رفع اختلاف با قرآن کامل شده میباشد.اختلاف و رفع اختلاف از جانب هر صاحب نظری میتواند رخ دهد.قرآنی که گزینشی خوانده نشود پیوستگی عبارات و آیات در هر سوره و ترتیب سور و کلیت قرآن رعایت شود و این که چینش و جمع آوری قرآن به تایید الهی میباشد قبول شود.همان مطلبی که راسخون در علم در میان صاحب نظران بدان پایبند هستند و قبول دارند..آداب ثابت و مناسک (مثل تعداد رکعات نماز) که جزئیات آنها در قرآن نیست نباید بهانه عدم رجوع به قرآن گردد.قرآن مسیر اصلی را تعیین میکند.تعیین کننده مسیر مسائلی است که در طول رشد جامعه و جمعیت تغییر خواهند کرد…
    والسلام
    quranmizan.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول