یادداشتی درباره انتخابات

کسی در اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در ایران تردیدی ندارد اما درباره اینکه چه باید کرد، تردیدهایی هست. این مدت با دوستان زیادی صحبت کردیم. چند نکته درباره انتخابات از نتایج این صحبت ها تقدیم می کنم:

رای دادن من چه فایده ای دارد؟

هرکدام از ما باید به سهم خودمان عمل کنیم و قدم خود را برداریم. قدم درست را هرچه باشد. نمی توانیم مسئولیت اجتماعی خود را نادیده بگیریم. نمی توانیم چشم ببندیم و آسان سر روی بالش بگذاریم. نمی توانیم تنها نسبت به جامعه خود، توقع خدمت دادن به خود داشته باشیم و خودمان قدمی بر نداریم. هرچند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود ولی بالاخره هرکدام، وظیفه خود را داریم.

بهتر نیست رای ندهیم تا درس خوبی به برخی مسئولین داده باشیم؟

  • مطمئن هستیم که رای ندادن، چیزی یا کسی را اصلاح می کند؟ اصلاح شدن برخی، با این راه ممکن نیست و برخی هم که حتما تلاش کرده اند بهترین عمل را انجام دهند و شاید جاهایی به دلیل ندانستن و نفهمیدن اشتباه کرده باشند ولی مطمئن نیستیم این راه، اشتباهات را درست کند.
  • رای ندادن، زمینه دخالت گروه های بسیار مختلف اپوزوسیون با دیدگاه ها و منافع و رویکردهای مختلف را ایجاد می کند و اگر اثری داشته باشد، مدت ها هرج و مرج در کشور است. فراموش نکنیم کشورهایی که اختلاف نظرهای خود را حاضر نیستند پای صندوق پایان دهند، زمینه ظلم به مردم را فراهم می کنند.
  • رئیس جمهور، نماینده منافع کشور در عرصه بین الملل است و به هر حال پایین بودن رای وی، موجب تضعیف جانب کشور عزیزمان در جهان است.
  • بدون اینکه ما مدلی جایگزین برای اصلاح و رشد کشور داشته باشیم، بدون شناختن کامل کشور و نقاط قوت و ضعف آن، نمی توانیم قدمی برداریم که سرنوشت این قدم نامعلوم و نامشخص است. نمی توانیم اینچنین انتظار تغییر سازنده در کشور داشته باشیم. چه اطمینانی هست که رای ندادن از روی اعتراض، منتهی به نفعی برای کشور شود.
  • راه اصلی اصلاح نادرستی ها، بیداری فرهنگی، اجتماعی، نخبگانی و در یک کلام، بیداری عقل ها است. مسیری که زمان نیاز دارد و زحمت. باید مسیر درست را بپیماییم نه مسیر نامعلوم.

چه کسی را انتخاب کنم؟

بیاییم قرار ما این باشد که با حجت عقل و انصاف خود، گزینه ها را بررسی کنیم و بهترین گزینه را که نزدیک به معیارهای منصفانه باشد، انتخاب کنیم. اگر همه ما قول دهیم بدون تعصب، بدون نگاه های حزبی، فقط برای کمک کردن به کشور و مردم کشور انتخاب کنیم، حتماً مجموعا آنچه به دست می آید، برای مردم در شرایط و امکانات فعلی، اتفاق ارزشمندی است.

امیدی به تغییر وضع کشور ندارم. آیا اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد اثری دارد؟

برای حرکت کشور، مجموعه ای از نیت ها، اراده ها، فهم ها، عقلانیت ها و ظرفیت ها اثرگذار است. تک تک ما هم در حرکت کشور اثرگذاریم. بخشی از این اثرات، در دستان رئیس جمهور و کابینه وی نیست اما عملکرد رئیس جمهور، می تواند زمینه را برای حرکت همه در کشور فراهم کند. بنابراین گرچه همه چیز ریاست جمهوری نیست، ولی رویکرد، فهم و قاطعیت رئیس جمهور بسیار اهمیت دارد.

نظر شما درباره جمهوریت و رای مردم چیست؟

ما معتقدیم درستی و حقیقت، با نظر کسی تغییر نمی کند. مطلوب از نظر ما، گسترش عقلانیت، اخلاق و عدالت و زمینه دینی رشد اجتماعی است. کسی با اخلاق هماهنگ است و صالح است و کسی نیست اما اگر مردم به صالح اقبال نداشته باشند و او را نفهمند، حضورش فایده ای برای جامعه ندارد. بنابراین حتماً در جمهوری اسلامی حضور و اقبال مردم باید در تصمیمات کشور اثرگذار و تعیین کننده باشد. چیزی فراتر از مشروعیت و مقبولیت. اراده مردم، بخشی از رشد جمعی جامعه است وگرنه نام و ساختار جمهوری اسلامی هم، چیزی بر مردم و بر اخلاق، دین و انسانیت نمی افزاید.

چرا شورای نگهبان برای رقابتی تر شدن انتخابات تجدید نظر نکرد؟

باید همه نهادها کشور به سمت شفاف تر شدن پیش روند و به نظر می رسد این اتفاق به تدریج در حال وقوع است تا بهتر بتوانیم بفهمیم تصمیمات نهادهای مختلف چه جزئیاتی داشته است.

اما شورای نگهبان قانون اساسی، بر اساس وظیفه قانونی ای که به وی محول شده، وظیفه مصلحت سنجی ندارد و اگر بررسی مدارک و دلایل مستند توسط شورا، به ترکیبی که رقابتی باشد منتهی نشد، نمی تواند برای رقابتی کردن نتایج، در تحلیل خود تغییر ایجاد کند. شاید مناسب باشد در آینده، نهادی برای مصلحت سنجی و رقابتی کردن و … نیز با سازوکار مناسب شکل گیرد که به جایگاه شورای نگهبان هم لطمه وارد نشود.

شورای نگهبان، نهادی خیلی قانونی است. این را وقتی درک کردم که نظرات خیلی دقیق شورا ذیل اصول قانون اساسی را مطالعه کردم. اما به هر حال معصوم نیست. توضیحات آقای کدخدایی در برنامه بدون توقف را ببینیم که متوجه برخی پیچیدگی های کار شورا بشویم اما اگر بازهم مطمئن هستید که اشتباه کرده و می کند، بررسی کنید که راه اصلاح کشور با وجود این چیست.

آیا امیدی به اصلاح هست؟

به نظر می رسد سطح درک و بلوغ کشور، شامل مسئولین و مردم، هرسال افزایش یافته و می یابد. نشانه اش، افزایش تیزهوشی و دقت مردم در ارزیابی برنامه های نامزدهاست که هرسال شاهد سطحی بالاتر از تحلیل هستیم.

این روند کشور که نشان دهنده افزایش فهم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … است، همه ما را امیدوار می کند و روشن است هیچ گاه مردم، مسئولان و تاریخ، به گذشته باز نمی گردند.

اینکه می گویند مردم نسبت به انتخابات وظیفه دارند، زور نیست؟

امکان رای دادن، هم حق است و هم تکلیف. حق است چون هرکدام از ما باید بتوانیم در سرنوشت خود نقش داشته باشیم. تکلیف است چون در آینده کشور اثرگذار است و به خاطر همه مردم کشورمان، باید کار درست را انجام دهیم.

نکاتی از بیانیه آیت الله بهجت ره درباره انتخابات

ایشان چند سال قبل دو متن راهنمایی در خصوص انتخابات داشتند. نکاتی را با انتخاب خود و با بیانی ساده خدمتتان تقدیم می کنم. اگر مایل به مطالعه کامل آن بودید، در اینترنت جستجو بفرمایید.

  • ایشان بر عقل، ایمان و امانتداری نامزدها تاکید داشته اند.
  • یکی از ویژگی هایی که اشاره کرده اند، شجاعت است.
  • کسی را انتخاب کنیم که به قانون عقل و دین پای بند باشد.
  • برای انتخاب، بر مسائل روشن تکیه کنیم و به مسائل مشکوک، تکیه نزنیم.
  • اگر بین کسانی مردد بودید، (بنا بر مضمون روایات) ببینید کدام به ولایت حضرت امیر ع، انتظار حضرت ولی عصر عج، تقوی، صداقت، پرهیز از تحریف در دین، صفات اولیای خدا نزدیک تر است.


موفق و سربلند باشید / بنده کوچک خدا؛ حجت حاجی کاظم
مرا از طریق پیامک، تماس یا درج نظر ذیل این مطلب، از دیدگاه خوبتان مطلع کنید.


یادداشتی درباره انتخابات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول