خبر برگزاری نشست حجاب (به جای احیاء علمی پنجم) به نقل از خبرگزاری رسا

به همت گروه فرهنگی میقات مهر؛
نشست حجاب و نقد جنبش برهنگی برگزار شد خبرگزاری رسا ـ نشست حجاب و نقد جنبش برهنگی از سوی گروه فرهنگی میقات مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست حجاب و نقد جنبش برهنگی به همت گروه فرهنگی میقات مهر از ساعت ۷ صبح روز جمعه در تهران برگزار شد که طی آن دانشجویان و طلاب شرکت کننده تا ساعت ۱۲ ظهر به بحث و گفت وگو درباره این موضوع پرداختند.

آغاز برنامه با نمایش مستندی از نحوه تبلیغ حجاب در میان یهودیان و بررسی شیوه آنان همراه شد و با این طلیعه، به تاکید همه ادیان بر پوشیدگی و حجاب اشاره شد.

حجت الله حاجی کاظم دبیر نشست حجاب و جنبش برهنگی گفت: مجموعه هایی همچون ویکیپدیا تلاش می کنند پوشش سر در حجاب را ساخته و پرداخته نظر شخصی فقیهان شیعه نمایش دهند؛ این شبکه ها با وجود آنکه خود را بی طرف جلوه می دهند، در عمل با بارز کردن نظراتی معدود سعی می کنند قضاوت مخاطب خود را به سوی اهداف از پیش تعیین شده هدایت کنند.

وی افزود: در موضوع شکل حجاب نیز همین روش را به کار بسته اند اما طرح این موضوع که حجاب سر در دیگر ادیان وجود داشته، حداقل می تواند جهت گیری آنان را با چالش روبرو کند؛ در فلسفه برهنگی بیان می شود که حقیقت، برهنه است و برهنگی انسان می تواند او را به حق گرایی نزدیک کند.

مدیر پایگاه اینترنتی میقات مهر در نقد نظر آنان گفت: این بیان برهنه گرایان، جدا از آنکه مقایسه دو موضوع کاملا متفاوت است، با اشکالات فراوانی روبروست؛ از جمله این که برهنه بودن در مورد حقیقت، به معنای خالی بودن از امری است که فهم حقیقت را به اشتباه بیندازد؛ در حالی که برهنگی انسان، خالی بودن او از لباس است و لباس، نه تنها آسیب زننده به انسان نیست، بلکه در راستای تمدن و حیاء انسانی است به همین دلیل این استدلال، هیچ اساسی ندارد.

حاجی کاظم با بیان این که پوشش و حجاب تقریبا در میان همگی جوامع به عنوان یک ارزش شناخته می شود، ابراز داشت: هرچند اختلاف در میزان آن وجود دارد اما چه شده که برهنه گرایان به خود جرأت می دهند بر خلاف اجماع عمومی نفس برهنه بودن را افتخار خویش دانند؟

وی با تأکید بر این که نظریات و رویه  برهنه گرایان با تناقض های بسیاری همراه است، گفت: از جمله این تناقض ها این که در طرح فلسفه نظریات خود، برهنگی مطلق را مطلوب می دانند اما طرفداران آن هرکدام برهنگی را به میزان خاص مورد نظر خودشان می پذیرند و هرگز خودشان زیر بار برهنگی مطلق نمی روند.

مدیر پایگاه اینترنتی میقات مهر با ارائه فهرست جهت گیری ها و فعالیت های گروه های ضد حجاب گفت: در عمل، این گروه ها منزوی هستند اما توجیهات آنها علیه حجاب، وقتی با ترویج سبک زندگی غربی از طریق محصولات فرهنگی آنان در کشورهای اسلامی همراه می شود، دست آویز روی آوردن برخی مردم به نادیده گرفتن حجاب می گردد.

در ادامه نشست برخی جملات مخالفان حجاب، طرح و بررسی شد؛ در طرح نظریات آنان، ضعف دلایل و خالی بودن از قوت علمی با وجود پیچیدگی ابتدایی آنها در بررسی ها مشهود بود اما جمع با این پرسش روبرو شد که چگونه همین استدلال های ابتدایی می تواند در بخشی از مردم تاثیر گذار باشد؟

پس از بحث جمعی پیرامون این موضوع، دبیر نشست این گونه جمع بندی کرد: علمی نبودن این شبهه ها موجب شده محققان اسلامی، آنها را فاقد ارزش نقد بدانند اما به این موضوع توجه نشده که پاسخ همین شبهات ساده است که مورد احتیاج جامعه می باشد و پاسخ دادن آنها به علت پیچیدگی ابتدایی، از عهده افراد غیر محقق خارج است؛ بنابراین باید محققان محترم علوم انسانی، بررسی این شبهه ها را نیز در فهرست تحلیل های خویش قرار دهند.

محمد حسین سیاح طاهری کارشناس جامعه شناسی نیز با اشاره به اینکه فمنیست ها جنبه معنوی زنان را نادیده گرفته اند، گفت: در تبیین جایگاه زن، یکی از ابعاد وجودی او که همانا بعد روحی است، فراموش می شود؛ در نظر گرفتن این موضوع، یکی از پایه های اثبات لزوم حجاب و نیز بررسی جایگاه بانوان در هستی است.

در بررسی ادعای فعالان ضد حجاب مبنی بر محروم ماندن زنان مسلمان از پیشرفت به خاطر رعایت محدودیت های حجاب و عفاف، حاضران نظرات خود را بیان کردند و دبیر نشست، نظرات را اینگونه جمع بندی کرد: زمانی که به اسلام تهمت می زنند که حجاب را برای محروم کردن زن وضع کرده اند، پس چگونه است که اسلام در توصیه به رشد علمی و فرهنگی زنان، آنان را دقیقا در کنار مردان نام می برد؟ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه.

حاجی کاظم افزود: چگونه است که در زمان نبی اکرم(ص) زنان نزد ایشان و برخی زنان خاندان عصمت دانش می آموختند؟ چگونه است که قرآن کریم در کنار یاد کردن از حیاء دختران حضرت شعیب(ع) به فعالیت اجتماعی ضروری آنها اشاره می کند؟ البته نقش مادری و همسری بانوان نیز نقش بزرگی است که خود اساس و مکمل رشد علمی و معنوی آنان است.

وی ادامه داد: ادعای ما، کاملا عکس باور مخالفان حجاب است؛ دلایلی داریم که اثبات می کند فعالیت اجتماعی با رعایت حجاب بسیار راحت تر و اصولی تر انجام می شود.

مجتبی جوانبخت یکی از شرکت کنندگان در برنامه، پیرامون بحث حجاب الزامی گفت: وقتی از ساختار حاکم غرب سؤال می کنیم چرا بستن کمربند را الزامی کرده اید؟ چرا نباید بر مبنای لیبرالیستی مورد نظر شما شخص بتواند در مورد جان خویشتن تصمیم بگیرد؟ می گویند به این خاطر که تصادف کردن او موجب تحمیل هزینه های بسیاری بر جامعه و دولت می شود که به خاطر جلوگیری از این هزینه ها، چنین الزام در قانون وجود دارد.

وی یادآور شد: ما نیز به خاطر به خطر افتادن سلامت جنسی و کاهش لطمه های روحی و ضابطه مند شدن روابط در اجتماع، حدی از حجاب را الزامی می دانیم و زمانی که چنین آسیب هایی اثبات می گردد، تصمیم به الزامی کردن حدی از حجاب در فضای عمومی، کاملا معقول و منطقی است؛ البته باید از برخودهای غیر کارشناسی اجتناب کرد.

گفتنی است مستندات و بررسی های انجام شده برای برگزاری نشست، پایان هفته آینده بر روی پایگاه ما به آدرس www.mighatemehr.irقرار خواهد گرفت./۹۲۸/پ۲۰۲/ی
/ پایان خبر /

 

لینک خبر

http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=183170

خبر برگزاری نشست حجاب (به جای احیاء علمی پنجم) به نقل از خبرگزاری رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول