آموزش تحقیق کردن روش‌مند برای ازدواج

به قلم: حجت حاجی کاظم

تحقیق در ازدواج چه ارزشی دارد؟

برخی خانوادهها میگویند: تحقیق چه فایده‌ای دارد؟ آیا ممکن است کسانی که پسر یا دختر را می‌شناسند، عیب‌های او را هم بگویند؟ پاسخ می‌دهیم: بسیاری خانواده‌ها راه به دست آوردن مطلب از تحقیقات را نمی‌دانند و برای آن هم وقت کافی نمی‌گذارند و همین موجب شده حس کنند در تحقیقات چیزی به دست نمی‌آید؛ ضمن اینکه چاره‌ای نیست جز آنکه از همه‌ی راه‌های منطقی ممکن استفاده کنیم. اگر روش‌مند و دقیق در تحقیق پیش رویم، نتایج تا حدود زیادی قابل اعتماد می‌باشند که البته روشن است که باید  همه این‌ها با کمک خواستن از حضرت حق همراه باشد.

نقش دیگر تحقیق

تحقیق، علاوه بر کمک به تصمیم درباره اصل ازدواج، به دو طرف در شناخت روحیات یکدیگر و رعایت خواسته‌ها و کلیدهای روحی شخص مقابل (پس از ازدواج) کمک می کند.

tahghigh

منابع تحقیق شامل موارد ذیل است:

۱.    پرس و جوی کلی در محله و محل کار شخص
۲.    گفتگوی یک ساعته با دوستان در لایه اول تا سوم
توجه: پرس و جوی کلی در محله، فقط به منظور استفاده از این پتانسیل موجود است و گرنه توقع زیادی از این تحقیق نمی‌توان داشت.

مراحل ذیل را طی کنید

از طرف مقابل، شماره تلفن دوستان و همکاران صمیمی ایشان را بگیرید. این موارد که بین ۳تا۶مورد است، لایه اول تحقیق شما محسوب می‌شود.

لایه دوم تحقیق شما، کسانی هستند که نام و شماره تماس آنان را از افراد لایه اول (که خود طرف مقابل معرفی کرده است) می‌گیرید. لایه سوم هم کسانی هستند که نام و شماره تماس آنان را از لایه دوم می‌گیرید. تعداد لایه دوم و سوم، هر کدام حدود ۲نفر مناسب است.

ویژگی‌های تحقیق شما

۱.    تحقیق از این افراد، حتما و حتما به صورت حضوری انجام شود؛ چرا که به صورت تلفنی، اعتماد کافی جهت پرسش و نیز دقت در اظهارات شخص ایجاد نمی‌شود.
۲.    سوالات خود را از قالب بررسی خوب و بد بودن شخص خارج نموده و بگویید: من نمی‌خواهم بگویید فلانی خوب است یا بد. می‌خواهم تناسبش را با طرف مقابل بررسی کنم. این روش هم اخلاقی‌تر است و هم برای رسیدن به نتیجه مناسب‌تر می‌باشد. شاید دختر و پسر و خانواده آنان هر دو خوب باشند اما متناسب با هم نباشند. بر این نکته تاکید کنید و سوالاتتان را بر همین اساس قرار دهید.
۳.    سوالات را به نحوی طراحی کنید که جواب آنها فقط آری یا خیر  نباشد و مدت گفتگو افزایش یابد. با طولانی شدن گفتگو، ممکن است نکاتی بیان شود که برای شما از اصل سوالات مهم‌تر بوده و بتواند کلیدهای بررسی تناسب دو طرف باشد و حدس‌هایی بزنید. البته نتیجه‌گیری را هرگز بر پایه این حدس‌ها قرار ندهید بلکه این حدس‌ها باید فقط مقدمه ای برای بررسی‌های غیر مستقیم دیگر شود.
۴.    ابهام هایی که در بیان یکی از منابع نسبت به شخص ایجاد می‌شود را می‌توانید مستقیم و غیر مستقیم از منبع دیگر نیز سوال کنید تا روشن شود حدسی که زده‌اید، چه‌قدر درست است.
۵.    راهکار اصلی برای سنجش میزان صحت اظهارات منابع مختلف، بررسی میزان اختلاف در اظهار نظرهای منابع است. به این ترتیب می‌توانید حدس بزنید چه مقدار از حرف‌ها صادقانه و دقیق بوده است.
۶.    در هر مورد بخواهید اگر خاطره‌ای مربوط به آن سوال دارند بگویند.

۷.    شاید در برخی موارد که در تحقیقات ابهام ایجاد شد و حل نشد، لازم باشد دختر و پسر مجدد با هم طی جلسه‌ای گفتگو کنند. لذا بهتر است قبل از اتمام همه جلسات گفتگو (مثلا بعد از جلسه پنجم) تحقیق را آغاز نمایید اما تاکید کنید که آغاز تحقیق به معنای به نتیجه رسیدن نیست و تحقیق هم قرار است کمک کند که اگر دختر یا پسر شما نمی‌تواند طرف مقابل را خوشبخت کند، در نهایت صادقانه اعلام نمایید.

آیا این قدر سخت گیری در تحقیق درست است؟

در تحقیق خود، دقیق و باریک‌بینانه بررسی کنید. اگر می‌خواهید کمی هم کوتاه بیایید، در اصل تحقیق کوتاه نیامده. بلکه سبک سنگین کرده را به پایان تصمیم‌گیری واگذار نمایید. لزومی ندارد همه حرف‌های منابع را به خانواده‌ای که تحقیق را به شما سپرده‌اند منتقل کنید بلکه اگر ابهامی بود، خودتان بررسی و نتیجه آخر را به آنان انتقال دهید.

برخی سوالات که برای پرسش از منابع تحقیق ازدواج پیشنهاد می گردد:

۱.    از چه طریق با ایشان آشنا شدید و چه مدت با هم دوست هستید؟
۲.    لطفا توضیح مختصری درباره خود و رفتار کلی ایشان بدهید. (بگذارید در این مرحله هرچه از قبل برای گفتن آماده کرده‌اند بگویند)
۳.    اگر کسی ایشان را به ناحق آزار دهد، ناراحتی را در خودش می‌ریزد یا ابراز می‌کند و اصولا مکانیسم دفاعی ایشان در برابر چنین مواردی چیست؟ (توضیح دهید که هر کس باید بتواند حق خود را بگیرد و از طرف دیگر هرکس باید با دیگران اخلاقی برخورد کند. ایشان در چنین مواردی چه می‌کنند؟ اگر خاطره‌ای در این مورد در ذهن دارید بگویید.) از این سوال می‌توانید نحوه مدیریت خشم و میزان منطقی بودن برخورد‌هایشان را بفهمید.
۴.    چه قدر در تفریح با هم همراه بوده اید؟ نحوه قرار گذاشتن و تفریحاتی که با هم رفته‌اید را بفرمایید. (برخی موارد را نام می‌برند که نشان دهنده میزان نشاط و بلوغ اجتماعی شخص است. نحوه قرار گذاشتن در تفریحات نیز سلیقه و نیز میزان سخاوت و تدبیر او را ممکن است نشان دهد. نوع تفریحات نیز وضع فرهنگی او را نشان می دهد.)
۵.    آیا ایشان در تفریح شلوغ است و سر به سر همه می‌گذارد یاگوشه‌ای می‌رود و به امور خودش می‌پردازد؟ در تفریح درون‌گراست یا برون‌گرا؟ (می‌توانید میزان بروز احساسات و نشاط او را بررسی نمایید. ضمنا عقلانیت او نیز قابل بررسی است.)
۶.    هنگامی که از یک موضوع ناراحت هستند، چگونه ناراحتی ایشان را می‌توان متوجه شد؟ (بررسی روحیات)
۷.    اگر محل کار به او دستوری بدهند اما حس کند این دستور منطقی نیست، در چه مواردی چه واکنشی نشان می‌دهد؟ (بررسی قدرت تحلیل و آزادگی و نیز میزان تعهد به کار در گروه)
۸.    اگر کسی او را نقد کند اما نقد منصفانه نباشد، چه می‌کند؟ (بررسی میزان تمایل او به نقد حتی تمایل به نقد صحیح)
۹.    آیا قبلا با شما درباره ازدواج صحبت کرده‌اند؟ ایده‌ها و آرمان‌هایشان درباره ازدواج چه بوده و همسر مطلوبشان چه خصوصیاتی داشته است؟ (بررسی تفکر و تعقل او درباره اهداف ازدواج)
۱۰.    آیا پیش آمده که خودشان لطیفه‌ای بگویند؟ چه قدر؟ واکنش ایشان در مقابل لطیفه‌های دیگران چیست؟ (بررسی سلامت روانی)
۱۱.    در موقعیت‌هایی که استرس شدید در کار ایجاد می‌شود، چه واکنشی برای برطرف شدن مشکل دارند؟ (کنترل استرس)
۱۲.    چه قدر از خانواده خود می‌گویند؟ درباره خانواده ایشان از خودشان چه شنیده‌اید؟ (بررسی میزان همبستگی و وابستگی به خانواده و تحقیق درباره خانواده)
۱۳.    در کارها چه مقدار به رای و نظر خود و چه مقدار به نظر دیگران و مشورت آنان عمل می‌کند؟ خانواده او چه نقشی در این مورد دارند؟ (بررسی میزان استقلال رای و تمایل به مشورت)
۱۴.    اگر در موردی با گفتگو با همکار خود به توافق نرسند، ترجیح می‌دهند بسوزند و بسازند یا در فکر کار دیگری می افتند؟ (بررسی میزان سازگاری و مدیریت بحران)
۱۵.    میزان دغدغه و تحلیل ایشان نسبت به مسائل اجتماعی چیست؟ دیدگاه سیاسی ایشان را بیان بفرمایید. (کمک به بررسی تناسب در دغدغه‌های اجتماعی خواهد کرد.)
۱۶.    میزان احتیاط و یا ریسک‌پذیری ایشان چقدر است؟
۱۷.    به نظر شما اگر ۳ خصوصیت باشد که موجب رشد فوق‌العاده ایشان شود، چه خصوصیاتی می‌باشد؟
۱۸.    به نظر شما اگر ۳ خصوصیت باشد که ممکن است موجب آسیب دیدن و ضرر کردن ایشان یا ضرر زدن به دوستانشان شود (هرچند ممکن هم هست که چنین ضرری اتفاق نیفتد) چه خصوصیاتی می‌باشد؟

فایل پی دی اف این مطلب

آموزش تحقیق کردن روش‌مند برای ازدواج

4 دیدگاه برای “آموزش تحقیق کردن روش‌مند برای ازدواج

  1. با سلام خانمی ۳۶ساله هستم برایم دعاکنید که ازدواج کنم وخواستگاری ندارم ترا خدا برایم دعا کنید که سروسامان بگیرم تا ازاین تنهایی دربیایم و به خانواده ها بگوید در ازدواج فرزندانشان سخت نگیرند تا تشکیل خانواده بدهند لطفا کمک وراهنمایم کنید وبرایم دعاکنید ازدواج کنم با تشکر التماس دعا دارم

    1. باسلام. امیدواریم همسری خوب و الهی نصیبتان شود و عاقبت به خیر باشید.

      در مورد میزان سخت گیری نکته ای را باید بگوییم و آن اینکه نه به این راحتی باید خواستگاری را رد کرد و نه به راحتی مراحل بررسی را تمام کرد. خواستگار وقتی از دست می رود که از اول بر سر مسئله ای مانع ایجاد کنند و او را رد نمایند اما اگر خیلی خوب و دقیق بررسی کنند، در آخر بهتر می توانند بفهمند آیا می شود چیزهایی را نادیده گرفت یا خیر.

      اما گرچه ازدواج مسئله بسیار مهمی است و باید جامعه در این زمینه بیشتر دقت کند اما ممکن است به دلیلی، امکان ازدواج فراهم نشود. در این مورد، مطلب زیر را ببینید:
      https://mighatemehr.ir/fa/?p=2030

  2. سلام در مورد متعه و سنگسار هم صحبت کنید.
    مثلا ببینید یه مردی که زن داره میتونه با زن نامحرم زنا کنه و حکمش سنگساره ولی همین مرد میتونه تودادگاه بگه صیغه خوندم و اون زنه متعه بوده خب این قانون که درست نیست به نظر من !!!
    ممنون

    1. سلام برادر عزیز
      موضوعی که مطرح کردید، مرتبط با مطلب تحقیق ازدواج نیست. اما درست می گویید. باید در مورد فلسفه حدود و از جمله سنگسار بحث مفصلی داشته باشیم. اما اجمالا این را در ذهن داشته باشید که فرض اسلام این است که چنین جرم هایی اثبات نشود. اینکه کسی بگوید متعه کردم و رها شود هم در همین راستاست. البته باید جداگانه فلسفه برخی از این حدود سنگین را بررسی کنیم.
      ان شاء الله اواخر تابستان سعی می کنیم بنویسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول