واکنش برخی اندیشمندان غربی به نامه‌ای سرنوشت ساز

به قلم: حجت‌الله حاجی‌کاظم؛ شماره ۱۴۹ نشریه پرسمان

اشاره

پس از حوادث غم‌بار فرانسه که بر محور نشریه هتاک به ساحت نبی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به وقوع پیوست، نامه‌ای از رهبر ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان اروپا منتشر شد. انتشار آن در زمانی بود که موج اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در غرب به یکی از قدرت‌مندترین روزهای خود رسیده بود. ایشان در پیام خود به فجایعی در غرب اشاره کردند که در زمان خودش، مورد حمایت بسیاری از مردم اروپا بود؛ اما بعد از سال‌ها، جامعه غرب از آن‌ها ابراز شرمساری و سرافکندگی نمود.

letter برده‌داری در اروپا و امریکا، ستم بر رنگین‌پوستان و غیرمسیحیان، خونریزی‌ها میان کاتولیک و پروتستان و جنگ‌های بزرگ میان ملت‌های غربی، از جمله این موارد است. ایشان از جوانان اروپا و امریکای شمالی خواسته‌اند، از طریق مراجعه مستقیم به قرآن و تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) با این دین بزرگ آشنا شوند و نگذارند چهره‌پردازی‌های موهن ، بین آن‌ها و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد و امکان داوری بی‎طرفانه را سلب کند.

در این نوشتار، به برخی واکنش‌ها و اظهار نظرها اشاره می‌نماییم. گرچه بسیاری از رسانه‌های غربی سعی کردند از اهمیت آن بکاهند و به ویژه بخش‌های مربوط به تاریخ اشتباهات و ستم‌های غرب را سانسور کنند، اما باز هم نتوانستند از اعتراف به اهمیت و تأثیرگذاری آن اجتناب نمایند. می‌توان تعجب را در میان بسیاری اظهار نظرها از لحن آزادمنشانه نامه حس نمود. آنان که سال‌ها تصور می‌کردند اسلام دنبال بستن و محدود کردن اندیشیدن است، اکنون با ادعایی خلاف این تصور مواجه شده‌اند.

آلیسون ویر، ژورنالیست آزاد آمریکایی

نامه ‌آیت‌الله خامنه‌ای جوانان سرزمین مرا به چیزی که نیاز دارند، دعوت می‌کند رسانه‌های جریان اصلی به‌هیچ‌وجه علاقه‌ای به پوشش نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ندارند. این نامه تلاش نمی‌کند که جوانان دین خود را به اسلام تغییر دهند؛ بلکه آن‌ها را به آزاداندیشی دعوت می‌کند. تصور من آن است که رسانه‌های جریان اصلی، اصلاً علاقه‌ای به پوشش این نامه ندارند. آن‌ها اگر این نامه را پوشش دهند باید درباره آن هم بیشتر صحبت کنند. تصور من آن است که در این شرایط بهترین راه منتشر کردن این نامه از طریق شبکه‌های اجتماعی است چرا که ما در آن شبکه‌ها دوستان بسیاری داریم که از طریق آن این نامه بار‌ها و بار‌ها خوانده می‌شود.

برندن هریس، فعال مسیحی آمریکایی

نامه خوبی بود و من با تمام مطالب آن موافقم. من درباره اسلام مطالعه کرده‌ام و می‌دانم دنبال گسترش انسانیت، صلح و دوستی است و هرگز خشونت و تروریسم را ترویج نمی‌کند. به نظر من آیت‌الله خامنه‌ای یک رهبر روحانی و عالی‌قدر است و چنین شخصیتی نمی‌تواند برای آمریکا (آن‌چنان‌که رسانه‌های غربی القا می‌کنند) یک تهدید باشد.

فیل ویلایتو نویسنده و رهبر گروه ضدجنگ ویرجینیا دیفندر در امریکا

اگر چه ایالات متحده به خود درباره وجود «آزادی بیان» ونیز جریان آزاد اطلاعات می‌بالد، ولی من این کلمات را هیچ جای دیگری ندیده ام . کلمات آیت‌الله معقول، صریح و روشنگر هستند.

مایکل برگ پدر مقتول در عراق (نیک برگ) و از فعالان ضد جنگ

آیا شما می دانید که پسر من نیک با خودش یک قران داشت و به همین دلیل پلیس ارتش امریکا به او مظنون شد و عاقبت هم در عراق در سال ۲۰۰۴ کشته شد. او می خواست که همه چیز را در مورد اسلام بداند و درست همان چیزی را که آیت الله خامنه ای به جوانان پیشنهاد کرده است انجام می‌داد – یعنی که مسایل را با فکر بازو دست اول درک کنند. چه اندرز نیکی. من این را برای دیگران می فرستم و سعی می کنم که در روزنامه هم چاپ شود.

جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین دولت انگلیس

وی با اشاره به اهمیت جایگاه اسلام در غرب، از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا استقبال کرد و گفت: این نامه با اهمیت، فوق‌العاده و با توجه به شرایط کنونی، به‌موقع بود.

دریک فورد، مدرس دانشگاه سیراکیوز آمریکا

نامه رهبر ایران می‌تواند زمینه‌ساز کاهش احساسات ضداسلامی در غرب شود و ایجاد پلی بین اسلام و دنیای غرب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دوران کنونی است. در این نامه اسلام‌هراسی به‌عنوان بخشی از فرآیند تاریخی گسترش ترس و وحشت به تصویر کشیده شده است و آنچه می‌تواند به تمایز بیشتری بین اسلام و داعش بیانجامد اقدامات ایران است. اینکه ایران خود یکی از سرسخت‌ترین مخالفان داعش است. تصویر منحرف و کج از اسلام که نه تنها از سوی داعش، بلکه از سوی رسانه‌های آمریکایی بازتاب داده می‌شود، یکی از شدید‌ترین نیروهایی است که بین مردم آمریکای شمالی و اروپا در جریان است. در واقع امر، اسلام‌هراسی ــ و نه اسلام ــ یک باور تروریستی است. اسلام‌هراسی توجیه کننده تروریسمی است که توسط قدرت‌های جهانی و ارتش‌های استکباری آن‌ها به دامان مردم خاورمیانه افتاده است. اگر مردم نگاهی واقعی به تاریخ غنی تفکر اسلامی بیندازند، می‌توان با این دکترین خطرناک اسلام‌هراسی مبارزه کرد.

تیتزیانا چاواردینی، مردم‌شناس فرهنگی و رئیس‌ مجمع مردم‌شناسی آنسیس ایتالیا

آنچه در این نامه نوشته شده، کاملاً درست است. ما باید از منبع حقیقی یاد بگیریم. امیدوار هستم که این نامه به جوانان کمک کند تا اسلام را به‌عنوان یک دین مطالعه کنند و از تبلیغ منفی علیه اسلام بکاهد. آیت‌الله خامنه‌ای گفت که سیلی از اطلاعات نادرست درباره اسلام در غرب وجود دارد. متأسفانه، در کشورهای غربی مردمی که خودشان را «متخصص» اسلام معرفی می‌کنند، در فهم اسلام دچار سردرگمی می‌شوند؛ حتی آنهایی که می‌خواهند چهره‌ای بد از اسلام ارائه کنند بیشتر مواقع نمی‌دانند درباره چه‌چیزی صحبت می‌کنند. این امر یکی از دلایل افزایش اسلام‌هراسی در غرب است. زمانی که نامه برای اولین بار به زبان انگلیسی در وب‌سایت‌ها منتشر شد، با خودم گفتم که این نامه تاریخی خواهد بود. تا جایی که من می‌دانم، این اولین باری است که رهبر معظم ایران بدین روش با جوانان غربی سخن می‌گوید. این نامه چیزی بیش از کلماتی که در بر دارد می‌گوید. در آینده قدرت کلمات رهبر ایران را خواهیم دید.

ریچارد فالک، استاد و پروفسور آمریکایی

این نامه، حاوی مطالبی زیبا و انسانی است و اگرچه خطاب به جوانان نوشته شده اما برای همه ما اهمیت دارد. محورهای این نامه را می‌توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد و آن را به کلّ بشریت وسعت بخشید. وجود چنین احساسی در این برهه زمانی بسیار ضروری‌ست، چون قادر است با از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها، به خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و امنیت کمک کند. من ۸۴ سال دارم ولی حس می‌کنم به اندازه کافی جوان هستم که این نامه، مرا مخاطب قرار داده باشد و بخواهم به پیام پرمعنای آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دهم.

پرفسور کوین برت، تحلیلگر و پژوهشگر آمریکایی

[وی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پایگاه خبری وترنز تودی منتشر کرد و مقدمه زیر را برای آن نوشت:] امروز مفتخرم به اینکه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای را برای جوانان غربی منتشر کنم که از جوانان غربی خواسته است تسلیم شرطی‌سازی‌های اسلام‌هراسانه جوامعشان نشوند، بلکه به جای آن مستقل فکر کنند. شاید برای برخی از خوانندگان اینکه یک رهبر اسلامی خواستار تفکر آزاد است، جای تعجب داشته باشد. در غرب، معمولاً چنین تصور می‌شود که آزاداندیشان با مذهب مخالفند. دکترین امروزه غرب بر این باور است که مذهب و تفکر آزاد همواره در تقابل با یکدیگر قرار دارند. این دیدگاه اکنون بر مدارس و دانشگاه‌های ما سایه افکنده است و در آنجا، از افرادی مانند گالیله، ولتر و داروین به خاطر ستیز با سانسورگری کلیسا قهرمان‌سازی می‌شود. … این پیام رهبر معظم ایران به جوانان غربی است. لطفا آن را به هر جوانی که می‌شناسید، برسانید.

آنتونی هال، استاد مطالعات جهانی شدن در دانشگاه «لثبریج»

]وی در بخشی از نامه خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت:‌[ … همان‌طور که تأکید کرده‌اید در این مقطع حساس تاریخی آگاهی‌افزایی در غرب درباره دلایل اسلام‌هراسی و همچنین درباره روش‌هایی که عوامل صهیونیست از این محیط آلوده روانی برای پیش‌برد برنامه‌های تاریک و جنون‌آمیز خودشان و غارتگری در جهان سوءاستفاده می‌کنند، اهمیت اساسی دارد. ما باید تمام آن‌چه در توان داریم را برای تغییر این موضوع انجام دهیم.

دکتر بارت، تحلیلگر آمریکایی

آیت الله خامنه‌ای به خوبی دریافته که غرب برای دریافت اسلام به پختگی لازم رسیده است. این پیام برای اثرگذاری هر چه بیشتر خود نیاز به اقدامات رسانه‌ای پس از خود دارد. باید مستقیماً با دبیرستانی‌ها، دانشگاهی‌ها و گروه‌های مختلف جوانان در ارتباط بود و مسلمانان غربی بیش از پیش باید نامه رهبر ایران را در میان جوانان غربی تبیین کنند.

سارا فلاندرز، عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی

رسانه‌های آمریکایی که در کنترل و تحت حمایت نیروهای نظامی هستند، درصددند تا مردم این کشور به‌ویژه جوانان که مخاطب نامه حضرت آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» هستند، از محتوای این نامه ارزش‌مند آگاه نشوند. این نامه را خوانده‌ام و با در نظر گرفتن محتوای آن، ]باید گفت که[ در زمان بسیار مناسبی منتشر شد.

تصویر مطلب در نشریه پرسمان

name-rahbar-be-javanan-(1)-C

name-rahbar-be-javanan-(2)-C

واکنش برخی اندیشمندان غربی به نامه‌ای سرنوشت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول