به نقل از http://iquran.persianblog.ir
استاد مصطفی اسماعیل

بانگ تکبیر و هیاهو از گوشه کنار مسجد بزرگ قاهره، طنین انداز بود، مسجدی که مصریها به عشق خاندان وحی، نام نامی امام حسین(علیه السلام) را بر آن نهاده اند، آن شب، یکی از به یاد ماندنی ترین تلاوتهای قرآن در گوش عالم زمزمه شد. ساعتی از نیمه شب گذشته بود، قاری بی بدیل مصر، فروتنانه از مردم خواست تا تلاوتش را به پایان رساند، اما مردم با شور و اشتیاقی زاید الوصف، همچنان بر ادامه تلاوت اصرار می ورزیدند، یکی از میان انبوه جمعیت فریاد برآورد: شیخ “حاقه” را بخوان! و او سوره”حاقه” را چنان خواند که گویی به واقع، واقعه ای سترگ در راه است.

این صدای شیخ مصطفی اسماعیل است:  

وی را چهره ای پر آوازه و ستاره ای بی افول در آسمان پر اختر تلاوت مصر دانسته اند. هنوز هم بعد از گذشت حدود سه دهه از درگذشت این هنرمند بی بدیل، در سرتاسر جهان اسلام از او با القابی چون”قارء مصر الاول”، “اکبر القراء”، “امیر القاء”، “شیخ القراء”، “ملک القراء”، “صاحب الصوت الذهبیه” و… یاد می کنند.

آنها که دستی در فن موسیقایی تلاوت قرآن دارند، براین باورند که گزینش یک تلاوت از میان تلاوتهای وی چونان انتخاب رایحه ای خوشبو از میان انبوه روایح شامه نواز است، اما اگر ناگزیر باشیم،آنگاه با طراوت ترین تلاوتهای او را می توان این گونه دستچین کرد:

۱٫ تلاوت سوره های حجرات، ق، انشراح و اخلاص:

اکثر قریب به اتفاق اساتید فن، این تلاوت را جزء فاخرترین آثار استاد می دانند. این تلاوت در کشور سوریه و در سال ۱۹۵۷میلادی اجرا شده است. فراز از این تلاوت را  (تلاوت کامل را از اینجا دریافت کنید)

۲٫ سوره آل عمران، آیات ۱۹۵_۱۷۱ یکی دیگر از شنیدنی ترین تلاوتهای اوست، حلاوت، روحانیت، حزن و غنای آهنگین این تلاوت زبانزد خاص و عام است. در فرازهای پایانی تلاوت، همان آیات معروف “ربنا”، که مضامینی نیایشگرانه دارد،حالت گریه و بغض موجود در صدای استاد، تضرع و خشیت او را در پیشگاه حضرت باری نشان می دهد و آن حدیث معروف نبوی را فرا یاد می آورد که قرائتی دلنشین تر است که خشوع و خشیت را در چهره قاری بنشاند.

حیف است اگر این قطعه را نشنیده باشید:  

(اگر به صورت حرفه ای، به قرائت قرآن می پردازید، پیشنهاد می کنم تحلیل و تجزیه این تلاوت را از زبان استاد شاه میوه، داور بین المللی و پیشکسوت قرآنی کشور، در شبکه فاخر و سراسری رادیو قرآن، (شنبه ها،ساعت۲۰)از دست ندهید)

۳٫ تلاوت سوره های “لقمان، نازعات و علق” براستی شاهکاری دیگر از اکبر القراء مصر است. این تلاوت گوش نواز، تمام مولفه های لازم برای ماندگاری یک اثر هنری و موسیقیایی را داراست.

۴٫ از هر چه که بگذریم، از تلاوت اعجاز گونه سوره بقره نمی توان گذشت، همان تلاوتی که به توصیه اکثر کارشنان و معلمان فن قرائت، الگویی بسیار مناسب برای تقلید مبتدیان و نوآموزان است، فراز” و لما برزوا لجالوت…” در میان قاریان، ضرب المثل و بهترین الگو برای یادگیری مقام “نهاوند” است.  

۵٫ تلاوت سوره های نجم،قمر،حاقه،شمس، اثری فاخر، منطبق بر معنا و پرشور است.

فرازی از این تلاوت را  

با ما همراه باشید تا در شماره آتی این نوشتار، به سراغ جاودانه های استاد عبدالباسط رفته و از صوت ملکوتی و سحرانگیز این ستاره آسمان تلاوت سرمست شویم.