مراسم عروسی شاد بدون گناه؛ پیشنهاد برای مراسمی جذاب و فرهنگی

برای آنان که می خواهند جشن عروسی فرهنگی و به یاد ماندنی داشته باشند.

ساره ابراهیم کوچک
شماره ۲۸۶ پیام زن – بهمن ۱۳۹۴

مثل یک کاریکاتور، مثل یک تناقض

انگار برخی کارهای ما اصلاً به برخی دیگر از کارهای ما نمی‌خورد. گاه مثل زُحل بیدار می‌شویم و مثل عطارد می‌خوابیم؛ آسمانی نماز می‌خوانیم و زمینی خرید و فروش می‌نماییم. در مورد مراسم‌های عروسی در جامعه ما، وضع عجیبی وجود دارد. برخی خانواده‌هایی هم که در همه ایام سال با باورها و آداب اسلامی زندگی می‌کنند، گاه مراسم عروسی خود را با روشی کاملاً نامتناسب برگزار می‌کنند. خانواده‌های کمی هم هستند که رعایت می‌کنند اما مراسم آن‌ها شادی‌ کمی دارد و انگار تنها یک مهمانی شام است و خانواده‌هایی هم می گویند: «یک شب که هزار شب نمی‌شود.» در حالی که همین یک شب گاهی پایه یک زندگی را ایجاد می‌کند و لااقل به یاد همه می‌ماند.یک لحظه هم نباید نامتناسب با باورهای خودمان عمل کنیم. خلاصه اینکه با افراط و تفریط مواجهیم. من و همسرم قبل برای برگزاری مراسم عروسی خودمان هم از یک سال قبل نگران همین تعارض‌ها بودیم. خیلی فکر کردیم. هدف ما این بود که به همه خوش بگذرد؛ گناه نکنیم و در عین حال یک کار فرهنگی زیبا انجام داده باشیم. بیشتر بخش‌های طرح ذیل، توسط ما و دیگران اجرایی شده است و یک طرح خام نیست؛ البته هرکس باید در حد توان و امکانات خود عمل کند. هزینه‌های فرهنگی این مراسم، ارزش خواهد داشت و البته جایگزین هزینه برخی تجملات می‌شود؛ اما به هر حال توان خود را هم در انتخاب پیشنهادات در نظر بگیرید.

مراسم عروسی

بچه ها، تضمین ادامه یافتن رسم خوب شما

یک نکته کلیدی این است که اگر به بچه ها خوش بگذرد، پدر و مادرها هم خوشحال خواهند بود. در طرح ما برای بچه‌ها بسیار اندیشیده‌ایم. همین بچه‌ها در آینده با همین ذهنیت‌هایی که من و شما برایشان ایجاد کرده‌ایم تصمیم خواهند گرفت.

هدیه‌ای بدون شرط برای همه بچه‌ها

تعداد بچه ها را از قبل در نظر بگیرید، برای هر کدام کتابی کم حجم و جذاب تهیه کرده و حتماً قبل مراسم کادو کنید. یادداشتی هم درباره کتاب‌خوانی تهیه نمایید و روی آن بچسبانید. برای مثال این جمله که: «کتاب هنوز هم یار مهربان است؛ بهترین دوست خود را کتاب قرار دهید.» و زیرش بنویسید از طرف خانواده فلان و فلان. برای دو گروه سنی ۲ تا ۸ سال و ۸ تا ۱۵ سال کتاب‌ها را به طور جداگانه تهیه نمایید. ساده بودن کتاب‌ها خیلی مهم است. در قسمت بانوان و آقایان، کسی را مشخص کنید که با روی خوش و احترام سراغ تک تک بچه‌ها بروند و هدیه آن‌ها را تقدیم کند. شاید هدیه کوچکی باشد اما برای بچه ها هدیه گرفتن جذاب است. تهیه کتاب از انتشارات یا پخش، می‌تواند تا ۴۰ درصد تخفیف همراه داشته باشد. به جای کتاب می توانید از هدیه دیگری مثل یک کره زمین کوچک به همراه یک یادداشت استفاده کنید اما کتاب فرهنگی‌تر است.

عروسی معنوی

مجری قوی برای بانوان

تلاش کنید برنامه شما نزدیک یکی از مناسبت‌های شادی اهل بیت (علیهم‌السلام) برگزار شود. برای مجلس بانوان، خانمی مسلط به شعرهای شاد اهل بیتی و نیز شعرهای مؤدبانه عروس و دامادی پیدا کنید. شاید مهم‌ترین بخش کار شما برای بانوان همین باشد. برای آنکه جمع از قبل آمادگی داشته باشند، هنگام دعوت به مهمانان خود بگویید رقص و آهنگ نداریم تا در هنگام برنامه به شما فشار نیاورند و وقتی برنامه‌ای خوب جایگزین آن می‌بینند، خوشحال و راضی باشند. (البته استفاده از برخی آهنگ‌های ملایم قبل مراسم اشکالی ندارد ولی سعی کنید آن قدر مراسم را خوب برگزار کنید که نیازی به این مقدار آهنگ هم نباشد. از همخوانی‌های زیبای مهدوی هم می‌توانید برای پخش قبل از شروع برنامه استفاده کنید.)

برنامه فرهنگی و مجری توانمند برای آقایان

برنامه‌ای فرهنگی شامل مسابقه فرهنگی خیلی جذاب طراحی کنید و ۴ جایزه کادو شده برای آن تهیه نمایید. (جوایزی مثل پازل هزار قطعه، بسکتبال خانگی و …) برای مسابقه باید سوالی معماگونه طرح نمایید و اولش خیلی سخت باشد و در ۳-۴ مرحله مجری راهنمایی نماید تا بتوانید علاوه بر ایجاد هیجان، در حد توان عدالت را در انتخاب برنده رعایت کنید. سوالات باید ترکیبی از سوال مذهبی و معما باشد. برای مثال، به این سوال دقت نمایید: در چه جنگی یک ششم جمعیت زمین کشته شدند؟ راهنمایی اول اینکه قرآن کریم به آن اشاره کرده است و … خلاصه به تدریج راهنمایی ها را باید بیشتر کنند. (جواب: نزاع هابیل و قابیل) برگزاری مسابقه، مشارکت زیادی از آقایان می‌گیرد. خواندن شعرهای عروس دامادی (با تاکید بر مسخره نکردن دیگران و استفاده نکردن از لطیفه قومی) می‌تواند جذابیت خوبی داشته باشد. در بخش‌هایی هم در حد کشش مخاطب، از مولودی و مدح اهل بیت (علیهم السلام) استفاده کنند. برای بهتر شدن برنامه باید برخی بخش‌های آن غافل‌گیر کننده باشد. برای مثال استفاده از عروسکی کارتنی توسط مجری و پخش صدای آن در سالن (کوتاه در حد ۳ دقیقه) می‌تواند به تنوع برنامه کمک کند.

شادی واقعی با کلام آسمان

بخشی که می‌خواهیم نام ببریم، می‌تواند شاه‌بیت فرهنگی مراسم شما باشد. اگر فقط همین کار را هم به خوبی بتوانید انجام دهید، فعالیت فرهنگی بزرگی انجام داده‌اید. تصور بدی که در میان برخی مردم وجود دارد، این است که نوای تلاوت قرآن فقط برای مراسم‌های عزا و ختم است. در بسیاری کشورهای اسلامی بسیار به جا و درست، در عروسی‌ها و مراسم‌های شادی نیز قرآن‌کریم جای خودش را دارد و نوای شادی و روشنی برای این برنامه‌ها هم محسوب می‌شود. ما به این موضوع توجه داشتیم و برای آن فکری کردیم. هزینه‌ای برای پیدا کردن قاری حرفه‌ای (و نه ضعیف و مجلس ختمی) در نظر بگیرید و قاری خوبی پیدا کنید. از دوستان و آشنایان برای جستجوی قاری کمک بگیرید یا از طریق اینترنت و مجامع قرآنی کسی را پیدا کنید. ابتدای مراسم،‌ به مجری بگویید درباره اهمیت قرآن کریم و شادی‌بخش بودن آن در بسیاری کشورهای اسلامی توضیح دهد و آن وقت قاری شما ۱۰ دقیقه آیات بهشت و نعمت را برای همه بخواند.

عروسی محلی

گریم چهره بچه‌ها

اگر می‌توانید، یک نفر را از شهربازی یا مهدکودک ها پیدا کنید که با هزینه‌ای کم به مدت یک ساعت در گوشه‌ای از مجلس (بهتر است بیرون سالن باشد) چهره بچه‌ها را نقاشی کند. این کار به شدت برای آنان جذاب است و برای خانواده‌ها هم غافل‌گیرکننده است. این نوع برخوردها موجب می‌شود حس کنند برای شاد کردن آن‌ها وقت گذاشته‌اید و به فکر آن‌ها بوده اید. معمولاً هزینه چندانی هم ندارد. به ویژه به نسبت هزینه‌های معمول این مراسم‌ها چنین هزینه‌هایی زیاد نیست.

مسابقه حضوری «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید»

یک طلبه یا جوان فرهنگی که توان برقراری ارتباط با بچه‌ها داشته باشد پیدا کنید و اسباب بازی‌های کوچک یا کتاب‌های جذاب چیستان به تعداد بچه های ۳ تا ۱۵ سال مجلس به او بدهید. دو سه نفر را هماهنگ کنید که سر میزها بچه‌ها را دعوت کنند نزد او حاضر شوند و با خواندن یک سوره کوچک قرآن یا حتی یک صلوات (به تناسب سن) هدیه خود را دریافت کنند. سعی کند این مسابقه فقط بهانه بوده و در نهایت به همه بچه‌ها آن هدیه را تقدیم کند.

مراسم عروسیشگون فرهنگی برای بانوان

در بسیاری مراسم‌های عروسی، بسته‌های کوچک آماده نقل و … به خانم‌ها هدیه می‌دهند. شما می‌توانید از این فرصت برای یک کار فرهنگی استفاده کنید. برای مثال، شعر زیر را روی کاغذی پرینت گرفته،‌ برش دهید، لوله کنید و در شگوم قرار دهید:

دلم پاک از سیاهی کن الهی!               مرا آن سان که خواهی کن الهی!

وجودم را در این دنیای خاکی                 الهی کن الهی کن الهی!

از جملات احساسی نسبت به امام عصر (عجل‌الله‌فرجه) و درخواست دعا برای زندگی جوانان هم می‌توانید استفاده کنید. شما می‌توانید بسته‌های شگوم را خودتان تهیه کنید. برای این کار باید به بازار سری بزنید.

نکاتی برای انتخاب مجری برنامه

۱.    شاد بودن اجرای مجری و مهارت او بسیار مهم است؛ بنابراین سعی کنید قبل از قطعی کردن قرار خود، در یکی از مجالسی که برای دیگران برگزار می‌کند، همراه یک نفر دیگر از اعضای خانواده خود حاضر شوید و اجرای او را ارزیابی کنید.

۲.    قبل از برنامه به او تذکر دهید در برنامه به کسی اصرار بر چیزی نکند تا خدای نکرده مهمانان شما ناراحت نشوند. در شوخی کردن با مهمان‌ها باید رعایت کند. شاید بهتر باشد شوخی خود را بیشتر روی بچه‌ها (در قالب مسابقه و …) متمرکز کند.

۳.    از او بخواهید از تعریف کردن جوک های قومی پرهیز کرده و قبل از مراسم حساسیت‌های خاص خویشاوندان دو خانواده را بررسی و اگر لازم بود به او انتقال دهید.

۴.    مجری،‌ اصلی‌ترین نقش را در نظم برنامه شما دارد بنابراین قبل برنامه، اطلاعات لازم را به او منتقل فرمایید.

هزینه‌های فعالیت فرهنگی یادشده

گرچه شرایط خانواده‌ها و شهرها بسیار متفاوت است اما تقریبی از هزینه‌های فرهنگی چنین مراسمی در سال ۱۳۹۴ ارائه می‌کنیم:

هزینه های فرهنگی مراسم عروسی در سال 94

هرکس با توجه به شرایط فرهنگی خود می‌تواند برخی از این موارد را هزینه و برخی را انجام ندهد.
هزینه دو مجری (مداح مسلط بر اشعار عروس دامادی) را به خاطر متغیر بودن اشاره نکردیم. به این نکته هم توجه شود که بیشتر مراسم‌ها مجری را دعوت می‌نمایند و تنها در کیفیت آن تفاوت است.

آغازی بر طراحی فرهنگی

پیشنهاد‌هایی که در این نوشتار اشاره شد، تنها نمونه‌ای از طراحی برای چنین مراسمی بود و مهم این است که باید جوانان مسلمان ما همیشه برای یافتن راه‌های جدید در این زمینه‌ها بیندیشند. خودتان هم راهکارهایی پیدا کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. برای به نتیجه رسیدن،‌ باید بدون توجه به سرزنش احتمالی دیگران فکر کنید و فکر خود را از روش‌های جاری جامعه رها کنید.

توجه: این مطلب در نشریه وزین پیام زن با تغییراتی بر اساس سلیقه همکاران نشریه انجام شد که از هدف مورد نظر ما دور بود. اما ضمن تشکر از این دوستان، تصویر انتشار آن را قرار می دهیم.

مراسم عروسی نشریه پیام زن

مراسم عروسی شاد بدون گناه؛ پیشنهاد برای مراسمی جذاب و فرهنگی

23 دیدگاه برای “مراسم عروسی شاد بدون گناه؛ پیشنهاد برای مراسمی جذاب و فرهنگی

  1. 🔶عروسی به سبک خوبان بااجرای:
    🎤مداح اهل بیت (ع)مهدی قره جعفری
    ✔اجرای برنامه بصورت تک نفره و دو نفره
    ✔گروه دف نوازی بصورت تک نفره،دونفره وسه نفره
    ✔اجراتوسط خانم به همراه اکیپ دف نوازی (کاملا حرفه ای)
    👈:تلفن تماس : ۰۹۱۲۴۱۶۲۳۹۸
     ✍: لطفاازکانال تلگرام و اینستاگرام ما دیدن فرمایید و به دیگران معرفی نمایید:
    🔴https://telegram.me/m_gh_jafari
    🔵Www.Instagram.com/arosi.eslami

  2. سلام علیکم
    طرح های جالبی بود اگه خدا بخواد و توفیق بده من میخوام مجری برگزار کننده مراسم عقد و عروسی اسلامی باشم من رو راهنمایی میکنید؟

  3. سلام
    شما که عکسهای اجرای گروه مارو استفاده کردین خب گروه مارو هم به بچه مذهبیا تبلیغ می کرین دیگه
    گروه کاریزما برترین برند برگزاری عروسی مذهبی
    و دریافت کننده جایزه از بیت اقای مکارم شیرازی
    به خاطر ایجاد سبکی جدید در اجرای مجالس
    یاعلی
    http://aroosimazhabi.blogfa.com/

  4. عروسی ما یازده سال پیش بود ومداح اقا اوردیم و با بلند گو وصل کردیم زنانه بودجه مون انقدر نبود که مداح خانم هم دعوت کنیم تازگی عروسی رفتیم که به اصطلاح مذهبی بود ولی اون مجری آقا همش جکهای بی مزه و بی فرهنگی از دوزن گرفتن ودوستدختر و.. تعریف میکرد ۸۰۰هزار تومان هم گرفته بود در صورتی که کسی که بخواد ارکس بیاره کمتر از این پرداخت میکنه عروسی مذهبز عالی به شرط اینکه با خرج کم وزیبا باشه

    1. بله. نکته مهمی اشاره کردید. اتفاقا مهم این است که در عروسی مذهبی، مراقب باشیم مجری ای که دعوت می شود بی ادب و کم رعایت نباشد. و البته بی مزه بودنش هم آسیب است.

  5. با سلام، خیلی ممنون و متشکر
    اجرکم عند الله…
    گروه های خوبی در این زمینه تشکیل شدن که آیتم های جذاب و بدون گناه رو به برنامه ها اضافه میکنن. *ولی بنظرم حتی اگر هزینه های این مجالس اسلامی و بدون گناه از مراسمات باگناه بیشتر بشه باز هم باید این کار رو انجام بدیم… چون ما حرف خدا رو اجرا میکنیم و هر چه هزینه کنیم ارزش داره و خود خدا به مال و زندگی ما برکت خواهد داد، ان شاءالله…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول