شناخت نسبت به دختر خانمی که بدون روسری خیلی کمتر زیباست

سوال و پاسخی که ذیل مطلب خواستگاری و انتخاب همسر درج شده بود را می آوریم:

سوال

باسلام
در یک دختر معمولی رو به پایین این ترس وجود داره که شاید بعد از عقد، همسر ما رو بدون حجاب ببینه نپسنده در حدی که حتی بخواد طلاق بده چون بعضی چهره ها با حجاب و بی حجابش خیلی فرق داره و گاهی با حجاب زیباتره.
چاره ی این مشکل چیه؟ البته صیغه شدن الان امکان نداره چون خانواده مخالفن.
=================================
برای این سوال بزرگواری جوابی دادن که ممنون میشم شما هم مطالعه کرده و نکاتی که دربارش به ذهنتون میرسه بفرمایید.
و جوابی که داده شده این هست:
=================================
پاسخ آن بنده خدا:
اگر میخواهید که در هر زمینه ای از دلهره و واهمه خلاص شوید، باید به دستوراتی که خداوند در آن مساله داده و عقل سلیم نیز آن را تایید میکند عمل کنید. ترس درست و معقولی که شما دارید در فقه اسلامی چاره دارد و من بعد نیز این خودتان هستید که با رفتار دقیق و اسلامی‌تان باید به این دلهره ها پایان بدهید.

حجاب زنان برای مصونیت آنان از نگاه نامحرمان و گزند افراد طمع کار است. در حقیقت خداوند حکیمی که زن را دلکش و زیبا آفرید و مرد را شیفته زیبایی‌های او قرار داد، حجاب و پوشیدگی زن را نیز برای حفظ استحکام حریم خانواده و دور ماندن زن از خطرات و در نتیجه صیانت نسل واجب گردانیده است.

اما همین خداوند حکیم حجاب را در مرحله انتخاب همسر لازم نمیداند و به مردها اجازه داده است تا به زنی که میخواهد با او زندگی کند نگاه کرده و حتی به زیبایی ها و بدنش بنگرد. در مساله خواستگاری نگاه مرد به زن نگاه حرام نیست و به همین علت دلیلی ندارد تا برای این نگاه عقد محرمیت بین آنها خوانده شود.

وقتی خداوندی که خالق زن است و نسبت به مخلوقش از همه غیورتر می‌باشد، به نگاه دقیق دو خواستگار جواز داده است ما نباید در این مساله حساسیت بیشتر از اندازه به خرج بدهیم. با جواز خداوند دیگر نیازی به کسب رضایت از پدر دختر و خانواده‌اش نیست و مخالفت آنها دیگر مخالفتی بی مورد است و چه بسا در صورت رعایت نشدن این نکات، پسر در هنگام انتخاب همسر گرفتار شک و شبهه شده و دختری مانند شما گرفتار واهمه و ترس شود.

هیچ ساختمانی را نمیتوان بر زیربنای لغزان و سست بنا نمود و بنای مقدس خانواده باید مستحکم‌تر از ساختمان های مدرن امروزی ساخته شود. خداوند بدی را برای انسان نخواسته است و ما حق نداریم حلالش را حرام و حرامش را حلال کنیم. دلهره ها را با دست خودتان از خانه بیرون کنید و در را برای ترس نگشایید. خواستگاری نه جای فریب است و نه جای مخفی کاری.

پاسخ ما

فرمایش پاسخ دهنده، از این جهت که واقعا حلال خدا را نباید حرام کرد درست است اما

۱- تا جایی که می دانم، نگاه کردن بدون حجاب، در مواردی درست است که مثلا مرد حساسیت خاصی نسبت به عضوی (مثل حالت گردن یا پشت سر یا حالت موی خانم) داشته باشد.

۲- بالاخره باید به عرف توجه کرد. جامعه ما مسلمانانانه خیلی وقت ها عمل نمی کند. اما الان که اینطور عمل نمی کند، چند اشکال به راه حل وارد است:

دختر نمی تواند این مسئله را به پسر مطرح کند. برای پسر چنین چیزی خوشایند نیست که دختر مطرحش کند. بنابراین مخاطب این راه حل که خانم است، نتیجه خوبی نمی گیرد.
اگر پسر این مسئله را مطرح کند، باید در فضایی سالم و معقول مطرح شده باشد و اطمینان نسبی وجود داشته باشد که قصد دیگری (امتحان کردن، سوتی گرفتن، لذت جویی و رهاکردن) ندارد. البته اگر آدم نرمالی باشد می توان اعتماد کرد ولی بازهم پسرها در مطرح کردن چنین چیزی خیلی احتیاط می کنند بنابراین کم پیش می آید.

راه حلی که به نظر بنده می رسد

این به نظرم می آید که در شرایط فعلی جامعه، تعداد جلسات گفتگو را افزایش دهند (مثلا ۷ جلسه ۱٫۵ ساعته)، بارها و بارها چهره را ببینند، هماهنگی صدا و تصویر و باورها را بسنجند و مطمئن مطمئن شوند. حتی با نگاه انتقادی از چند مشاور مشورت بگیرند، درباره اهداف ریزتر زندگی صحبت کنند و این ها موجب محکم شدن کار می شود. نهایتا به قول این خانم جذابیت بدون حجاب دختر اگر کم بود مسئله ای پیش نمی آید.

ضمن اینکه قرار دادن یک هفته یا یک ماه عقد محرمیت تا قبل از عقد اصلی (قانونی دائم) نیز می تواند خیال همه را کاملا راحت کند.

فقط یک نکته را اضافه کنم:

ممکن است برخی خانم ها باشند که خودشان می دانند قوسی مثلا بالای پیشانی دارند یا مثلا روی شانه ماه گرفتگی شدید دارند. در چنین مواردی باید بعد از ۲-۳ جلسه گفتگو، به طرف مقابل این مورد را بگویند و اگر برای طرف مقابل خیلی ابهام ایجاد می کرد بگویند اگر لازم است حاضرند آن محل را به آنان نشان دهند.
البته با رعایت مسائل عرفی.

البته زیاد چنین نیازی اتفاق نمی افتد.

 

شناخت نسبت به دختر خانمی که بدون روسری خیلی کمتر زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول