جالب است که قرآن کریم، تصریح دارد مسیحیان و یهودیان هنگام مرگ، به عیسی علیه السلام ایمان می آورند (و احتمالا ایشان را می بینند) و این نشان از آن دارد که هنوز هم دین مسیحیت (با وجود آنکه مسیحی حق جو اگر فهمید اسلام حق است باید مسلمان شود،) با پیامبرش مرتبط است و حضرت عیسی علیه السلام در تربیت و حرکت امت مسیحی هنوز نقش دارد و همین پیامبر بزرگ حتی در حسابرسی امت خود در قیامت هم نقش دارد:
وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ اَلْکِتابِ إِلاّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ اَلْقِیامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً: و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر اینکه پیش از مرگش به او [از آیات قبل= حضرت مسیح] ایمان میآورد؛ و روز قیامت، بر آنها گواه خواهد بود. ﴿النساء، ۱۵۹﴾
در مورد این آیه دو تفسیر گقته شده که به قول علامه طباطبایی تفسیر دوم ضعیف است زیرا موجب تخصیص بدون وجه خواهد بود.
۱- آیه مىفرماید:” هیچکس از اهل کتاب نیست مگر اینکه به مسیح ع پیش از” مرگ خود” ایمان مىآورد”.
(وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ) و آن در هنگامى است که انسان در آستانه مرگ قرار میگیرد و ارتباط او با این جهان ضعیف و با جهان بعد از مرگ قوى مىگردد، پردهها از برابر چشم او کنار مىرود، و بسیارى از حقایق را مىبیند، نسبت به آن آگاهى مىیابد، در این موقع است که چشم حقیقت بین او مقام مسیح ع را مشاهده میکند و در برابر او تسلیم میگردد آنها که منکر او شدند به او مؤمن مىشوند و آنها که او را خدا دانستند به اشتباه خود پى مىبرند.
در حالى که این ایمان همانند ایمان فرعون و اقوام دیگر و اقوامى که گرفتار عذاب مىشدند و در لحظه مشاهده عذاب و مقدمات نابودى و مرگ ایمان مىآوردند هیچگونه سودى براى آنها ندارد- پس چه بهتر که بجاى اینکه در آن لحظه حساس که ایمان سودى ندارد ایمان بیاورند، اکنون که ایمان مفید است مؤمن شوند (طبق این تفسیر ضمیر قبل موته به” اهل کتاب” بر مىگردد).
۲- منظور این است که تمام اهل کتاب بحضرت مسیح ع پیش از” مرگ او” ایمان مىآورند یهودیان او را به نبوت مىپذیرند و مسیحیان دست از الوهیت او میکشند و این به هنگامى است که مسیح ع طبق روایات اسلامى در موقع ظهور مهدى (عج) از آسمان فرود میاید، و پشت سر او نماز مىگزارد و یهود و نصارا نیز او را مىبینند و به او و مهدى ع ایمان مىآورند، و روشن است که مسیح ع به حکم اینکه آئینش مربوط به گذشته بوده وظیفه دارد در این زمان از آئین موجود یعنى آئین اسلام که مهدى ع مجرى آن است پیروى کند (طبق این تفسیر ضمیر قبل موته به” مسیح” بر مىگردد نه به اهل کتاب)