ح-حاجی کاظم؛ پاییز ۱۳۹۳

متن شبهه (منسوب به صادق هدایت)

جرم جهنمیان  س ک  س  و مشروب بود؛
و پاداش بهشتیان  س ک  س  و مشروب؛
آیندگان ما به سادگی ما می‌خندند …
ﺗﻮ می‌فهمی؟
ﻣﻦ نمی‌فهمم! 

پاسخ

جرم جهنمیان به واقع چیست؟

دروغ می گویند که جرم جهنمیان رابطه جنسی و مشروب است و پاداش بهشتیان رابطه جنسی و مشروب.
رابطه جنسی، جرم نیست بلکه رابطه جنسی فاقد تعهد ازدواج جرم است.
رابطه جنسی متعهدانه،‌ از مرد تکیه گاه می‌سازد و از زن، مادر.
رابطه جنسی خارج از ازدواج، فرار بشر از مسئولیت پذیری است و هدف دانستن لذت جنسی.
لذت بخش ترین رابطه‌های جنسی که ادامه عاطفه‌های متصل به خدا باشد، تنها با باور کردن منبع زیبایی و خوبی و عشق (یعنی خداوند) ممکن است. چرا که در غیر این صورت، بی مهری‌ها و اختلاف‌ها و فریب‌ها و حسادت‌ها، آن را تباه می‌کند.
جرم جهنمیان، تضعیف پیوند اجتماعی در جامعه با ترویج راهی غیر از ازدواج برای میل جنسی است.
جرم جهنمیان، این است که به جای آنکه لذت جنسی به محکم شدن اراده‌هایشان و به مسئولیت پذیری اجتماعیشان کمک کند، هدفشان می‌شود و آنان را در خویشتن متوقف می‌کند.

پاداش بهشتیان چگونه است؟

اما هر رابطه جنسی ای پاداش بهشتیان نیست. رابطه جنسی بهشت، هدف آخر نیست؛ چرا که بهشتیان، خوب شدن و خوب بودن را قبل از همسر بهشتی تجربه کرده‌اند و این رابطه، سد راه خوب بودن آن‌ها نخواهد بود.
لذت جنسی در بهشت، بهانه دیگری برای یادآوری لطف حق به بشریت است و نه فقط لذت جنسی. همان طور که برای خوبان در دنیا هم لذت های مادی، رشدی در حق پرستی نیز ایجاد خواهد کرد.
لذت‌های بهشتی با فهم پاکی حقیقت (سبحان الله) آغاز می‌شود و به تمجید از حق (الحمد لله) ختم می‌گردد. (۱)

سیب بهشتی خوردن هم لمسی از زیبایی حق است و منتهایش، حق جو و حق دوست تر شدن خواهد بود. سیب خوردن در بهشت، از عشق و معرفت آغاز می‌شود و به عشق و معرفتی افزون تر منتهی می‌گردد. هرچند بازهم درک پاکی و بزرگی لذت جنسی را خدا باید باشی تا بفهمی. این‌ها کجا با لذت بردن کافر در دنیا قابل مقایسه است؟

مشروب

اما پاداش بهشتیان،‌ مشروب «مست کننده» نیست. (۲) شربت گوارای پاک بهشتی است.
بهشتی کجا و کنار گذاشتن دائم یا موقت عقل کجا؟
انسان عرق خواری که اجازه می‌دهد لحظاتی عقل که تفاوت انسان و حیوان است از وجودش جدا شود،‌ جهنمی است و نه بهشتی.
بهشتی، ‌با عقل و شعور و عشق زیسته است. شراب او، نه بد بو است و نه مست کننده و نه نجس. شراب او پاکیزه است و دشمنی با عقل ندارد. (۳)

==========================================

(۱) – بنا بر آیه شریفه دَعْواهُمْ فِیها سُبْحانَکَ اَللّهُمَّ وَ تَحِیَّتُهُمْ فِیها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ:
گفتار (و دعای) آنها در بهشت این است که: «خداوندا، منزهی تو!» و تحیّت آنها در آنجا: سلام؛
و آخرین سخنشان (در هر امری) این است که: «حمد، مخصوص پروردگار عالمیان است!» ﴿یونس‏، ۱۰﴾
(۲) – لا فی‌ها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها یُنْزَفُونَ: شرابی که نه در آن مایه تباهی عقل است و نه از آن مست می‌شوند! ﴿الصافات‏، ۴۷﴾
(۳) – همان

 

بقیه مطالب مشابه ما در پاسخ به متون ضد دین

 رو در رو با تاریکی - پاسخ به شبهات کفر