سگ ولگرد صادق هدایت و آمیختن حق و باطل

یکی از دوستان جمله ای از صادق هدایت آورده است:

همه محض رضای خدا او را میزدند
و به نظرشان خیلی طبیعی بود سگ نجسی را که مذهب نفرین کرده و هفت جان دارد برای ثواب بچزانند!

سگ ولگرد – صادق هدایت

اما نظر من:

نمی دانم نظر بقیه مذاهب راجع به سگ چیست اما می دانم نظر اسلام عزیز و مذهب حق آن (شیعه) کاملا عکس این است.

از نظر حقوق اسلامی، کسی نه تنها حق ندارد بدون جهت سگی را بزند، حق توهین به سگ هم ندارد.

هرچند بهره وجودی موجودات در هستی با هم متفاوت است، اما این دلیلی بر خوب یا بد بودنشان نیست. تنها بهره دیگر موجودات را از آن ها کم و زیاد می کند. مثلا از نظر فلسفی، اسب از نظر وجودی، ظاهرا ظرفیت بیشتری نسبت به خوک خشکی دارد و این از نشانه های آن قابل درک است.

اما با این وجود، کسی حق ندارد خود را از سگ برتر بداند. چون ممکن است اگر ابزارهای خدادادی اش هعم بیشتر از سگ باشد، از آن به خوب استفاده نکرده باشد و ارزش او از ارزش سگ کمتر شده باشد.

این موضوع از داستانی که درباره حضرت موسی علیه السلام روایت شده به خوبی قابل برداشت است.

حتی روایاتی داریم که به درس گرفتن از صفت وفای سگ تشویق کرده است و این نشانه دیدن نیمه پر لیوان و نیز توجه به احترام به همه موجودات است.

ضمنا از نظر ما سگ نیز آفریده خداست و باید به او احترام گذاشته شود. در بسیاری روایات صریحا به اطعام و کمک به این حیوان تصریح شده است.

حتی در مورد حیوانات وحشی که امکان حمله به انسان دارند، توصیه شده اگر برای آسیب زدن به شما به سویتان نیامد، آنها را نکشید.

الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۴ ؛ ص۳۶۳‏
َ الْکَلْبُ‏ الْعَقُورُ وَ السَّبُعُ إِذَا أَرَادَاکَ فَاقْتُلْهُمَا فَإِنْ لَمْ یُرِیدَاکَ فَلَا تُرِدْهُمَا

نجس بودن سگ، توهین به او نیست. حتی الزاما به معنای کثیف بودنش هم نیست. خون پیامبران هم نجس است. کافر هم نجس است.

نه می توان گفت خون پیامبر حرمت ندارد که نجس است و نه می توان گفت کافر کثیف است.

تنها چیزی که از این حکم قابل برداشت است، آن است که باید میان خود و شیء نجس حریمی در حد مسائل شرعی قائل شوی.

البته در مورد حکمت این احکام، باید جداگانه حرف زد اما مثلا در مورد کافر به نظر می رسد حکم نجاستد به هیچ وجه به معنای توهین یا کثیف بودن نیست بلکه میان معتقد به حق و منکر حق حریم قائل است و می خواهد جلوی تاثیرات ناخودآگاه منفی را گرفته و موجب تمایل منکرین به جستجوی حق شود که یا حق را یافته و مسلمان شوند (از نظر ما که اسلام را حق می دانیم) و یا پای کفر خود بایستد.

بنابراین غیر منصفانه و غیر معقول است که از حکم نجاست سگ، به توهین به این حیوان خدا برداشت شود.

متاسفانه برخی نویسندگان که نمی دانم می دانستند یا نمی دانستند که چه می کردند، حق و باطل را اینگونه به هم آمیخته اند که برای فرزندان این سرزمین شبهه ها نسبت به دین حق ایجاد شده است.

سگ ولگرد صادق هدایت و آمیختن حق و باطل

یک نظر برای “سگ ولگرد صادق هدایت و آمیختن حق و باطل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول