آیا مسیحیان معتقدند عیسی علیه السلام فرزند خداست؟

حجت الله حاجی کاظم

ادعای اینکه عیسی علیه السلام فرزند خداست، با وجود اعتقادات عمیق و قابل دفاع فلسفی اسلام، در میان مسلمانان قابل پذیرش نیست. به همین علت، گاهی برای تبلیغ مسیحیت در میان مسلمانان، فرزند خدا بودن را تفسیر به مَجاز می کنند. مثل سخن دوستمان که نوشته بود:

«خدای پدر به این دلیل عیسی را پسر خطاب میکنه که اوج دوست داشتن و عشقش و نزدیکی اش رو به ما انسانها در غالب واژه های قابل درک برای انسان نشان بده.»

به قول دوست عزیزم آقا پیمان، خواسته اند مسیحیتی اسلامیزه ارائه کنند.

متن زیر، بخشی از مقاله ای است که به طور مستند این ادعا را رد می کند:

=========================================================

علی گلایری –  مجله رواق اندیشه – شهریور ۱۳۸۴ – شماره ۴۵ – صفحه ۷۵

«آن گاه روح خدا، عیسی را به بیابان برد تا در آنجا شیطان او را وسوسه و آزمایش کند و عیسی در آن زمان برای مدت چهل شبانه روز روزه گرفت؛ سپس در آخر بسیار گرسنه شد؛ در این حال شیطان به سراغ او آمد و او را وسوسه کرد….سپس شیطان او را به قله کوه بسیار بلندی برد و تمام ممالک جهان و شکوه و جلال آنها را به او نشان داد و گفت: اگر زانو بزنی و مرا سجده کنی، همه

 اینها را به تو می‏بخشم. عیسی به او گفت: دور شو ای شیطان، زیرا مکتوب است که خداوندِ خدای خود را سجده کن و فقط او را عبادت نما. آن گاه ابلیس او را رها کرد و اینک فرشتگان آمده، او را پرستاری می‏نمودند.»(۱)

به این صورت مسیحیت معتقد شد که خدا یکی است و در عین یکی بودن از سه چیز تشکیل شده است: به نامهای پدر، پسر و روح القدس.(۲)

یعنی خدای واحد، خود را در سه شخصیت ـ پدر، پسر و روح القدس ـ آشکار کرد.(۳)

پس در نگاه مسیحیت، حضرت عیسی مسیح، از نسل داوود است از جهت جسد و بدن؛ آن گاه نیروی روح القدس در وی حلول کرد و او را فرزند خدا واله متجسد نمود.(۴)

جان هیک، متکلم نامدار مسیحی می‏نویسد:

«در مسیحیت، خدا به عنوان خدا و پدر و سرور ما عیسی مسیح شناخته شده است و به عنوان وجودی تعریف گردیده است که تعالیم عیسی در باب اوست. وجودی که عیسی در ارتباط با او زیست کرد و پیروان و شاگردانش را به داشتن رابطه با او آشنا کرد موجودی که عشق و محبتش نسبت به ما، در کره خاکی در حیات عیسی تجسم یافته است، خلاصه آن که خداوند، آفریننده متعالی است که به اعتقاد مسیحیان خود را در عیسی مسیح آشکار گردانیده است»(۵)

ب ـ رابطه پدر، پسر و روح القدس

نکته‏ای دیگر که در بحث تثلیث مطرح است، کیفیت ارتباط این سه چیز است. این که با وجود یکی بودن آیا هر یک وجود مستقلی از دیگری دارند و یا این که مجموعه این سه، یک امر واحد را تشکیل می‏دهند؛ و یا سه چیز جلوه‏ای از یک امر هستند؟ آنچه از عهد جدید بر می‏آید این است که خدای پدر(۶) در آسمان است و خدای پسر در زمین(۷) و روح القدس به عنوان نیروی فعال(۸) و به عنوان مخترع و مبدع حیات(۹) رابط بین این دو است. ضمن آن که خدای پدر، بزرگتر از پسر بوده است(۱۰)

______________________________

۱ـ انجیل متی، باب ۴، آیه ۱۲ـ۱۱.

۲ـ انجیل متی، باب ۲۸، آیه ۱۹.

۳ـ انجیل متی، باب ۱۶، آیه ۱۷؛ انجیل یوحنا، باب ۱، آیه ۱.

۴ـ رومیان، باب ۳، آیه ۵ـ۱.

۵ـ جان هیک، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالگی، نشر بین المللی الهدی، ۱۳۷۶، ص ۲۵۷.

۶ـ غلاطیان، باب ۱، آیه ۱.

۷ـ انجیل متی، باب ۲۲، آیه ۴۱.

۸ـ اعمال، باب ۱، آیه ۴.

۹ـ هاکس، قاموس کتاب مقدس، نشر اساطیر، ۱۳۷۷، ص ۴۲۴.

۱۰ـ انجیل یوحنا، باب ۱۴، آیه ۲۸.

=====================

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید:
http://www.noormags.com/view/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=28164

آیا مسیحیان معتقدند عیسی علیه السلام فرزند خداست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اسکرول